|
|
|
|---|---|
|
Tjena jag undra om min bil har startspärr. Det är en 318is 94 E36. Hur kan jag ta reda på dett. | |
|
Är det inte bara att larma bilen, öppna den med nyckeln och medans larmet tjuter prova att starta bilen? Lycka till! --- 316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D |
|
|
För att testa ifall du har startspärr gör så här. Montera bort plasten under rattstången. Försök tjuvkoppla bilen utan att nyckeln sitter i låset. Går det? Om det går har du har ej startspärr. Går det inte så har du startspärr. För att kontrollera så sätter du nu nyckel mot karosen måste vara kontakt mellan nyckeln och karossen spelar ingen roll var på bilen. Testa tjuvkoppla nu. Går det ? Då har du startspärr. Du kan också kolla på nyckeln. Är det den gammla nyckeln med ljus i och utan centrollås knapp på nyckeln så har du ej startspärr. Jag tror inte att du har startspärr på din bil, det blev inte standard förrän 95 på alla förutom M3, på M3:orna kom det först på 3,2 modellen. |
|
|
Enklast är nog att kolla hur "plånboksnyckeln" ser ut! Är den gjord helt i metall utan datachip, har du inte någon startspärr. Blev som sagt standard -95, så troligen har du det inte. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det syns enligt BMW på hru dte ser ut runt där man stoppar i nyckeln... har du en "upphöjning" runt låset så har du startspärr... så ser de ut på min... men jag har iofs. aldrig kollat på nån utan startspärr. /Jonas |
|
|
Fast många 318 från -93 och -94 har el. startspärr, om man tittar på mobile.de t ex. Det ska va skôj att köra bil... |
|
|
Är det inte lättast o sätta sig i bilen o låsa o sen försöka starta?? ///Schumi |
|
|
Schumi, bilen kommer att starta även om man låst dörrarna i en bil med startspärr! Startspärren sker genom att en liten "radiosändare" skickar en signal till startnyckelns chip och får en mottagning som skall överensstämma (kodat system). Får systemet ingen signal tillbaka från nyckeln, eller om det är fel signal = bilen startar inte. Om dörrarna är låsta eller ej, spelar ingen roll! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej .Gör en vanlig nyckel kopia vid någon skomakare som i regel också slipar till nycklar utan chips.För en hundring nästan och startar bilen ej så har du startspärr i bilen. |
|
|
Originalmonterad immobilizer infördes först januari 1995 på E34 och E36. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag har för mig att jag såg på nåt tv program nån gång att man kunde linda in nyckeln i metallfolie och sen testa starta. Om den startar då så har man inte startspärr....skall tydligen skärma bort signalerna från nyckeln. Annars så tror jag att nycklar utan är vita i metallen och de med startspärr är gulaktiga. Samt att det där med upphöjningen stämmer. Har liksom en plastring vid tändningslåset som går ut en bit på 328:an som det är på. På min förra 325:a var det platt och metall. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
| Man ser det på tändningslåset, precis som killen ovan skrev. | |
|
Sätt dig i bilen, lås dörren med nyckeln och prova starta. Min startade inte när centrallåset låg på. Projektmannen |
|
|
Projektmannen: Det är larmet som gör detta, inte immobilizern. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Johan B... om du har startspärr på bilen så ska det INTE gå att starta bilen om du låst dörrarna...Om bilen är låst när du kommer till bilen som står parkerad ,larmar du ju av bilen med nyckel och då går ju även låset till dörrn upp..När du sedan sätter dej i och ska starta så går det inte om du har startspärr..då måste du larma av igen på nyckel sen går det..Alltså så måste du låsa upp,låsa och slutligen låsa upp igen...Jag koppla bort min spärr tyckte barra att allt va väldigt tidsödslande...Mvh Loella | |
|
Loella, riktigt om man låst med nyckelknappen (men då larmar man även på). Trycker man ner låsknappen i dörren skall det gå att starta motorn utan problem om jag inte är felunderrättad. (skall kola detta praktiskt nästa gång jag använder bilen!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B... det kanske är olika på olika bilar men det borde det inte va...Jag har alltid låst upp med nyckelåset och då får jag låsa upp,låsa och låsa upp igen..Men en dag när jag hade parkerat nere på stan så gick det inte längre att låsa upp bilen med nyckelåset,jag bytte batteriet till nlåset..det funkade inte iallafall.jag låste upp bilen manuellt,provade starta och det gick inte;låste dörrarna och det gick ändå inte..Jag fick med andra ord inte bort min bil från gatan...åkte taxi hem o hämta killen! vi fick koppla bort startspärr för att kunna flytta bilen...men jag kan ju ha fel...Kolla din om det är så... ha det bra!! Mvh Loella |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.