AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.951

nu är jag less på automatlådan och bil j...ln

jag får väl ta det från början tyckte att lådan börjat växla hårt och slira lite vid kickdown så jag bytte olja, filter å packning till tråget och till en början växlade den mjukt å fint, men efter ca 1 vecka började nödprogrammet hoppa i på tomgång eller vid lite varv tex vid korsningar. och lägga i och ur växlen när jag stog still i korsningar. tänkte att jag måste ha för lite olja i lådan så jag åkte till en märkes verkstad och bad de byta oljan i lådan. inga problem de 25 milen hem. men sen började nödprogrammet hoppa i, men det var bara att slå av bilen och starta den igen så försvann det och i å ur läggningen av växeln försvann ju och ibland kunde det ju ta 1 vecka innan det hände igen.

men jag tänkte att jag måste kolla vad bilens fel minne säger så jag tog en tur till märkes verkstad och bad de läsa fel koderna, och bilen visade eprom boxen (styr boxern) men jag frågade om det kunde bero på att generatorn laddade dåligt för mina lysen fladdrade lite och de sa att det kunde mycket möjligt vara det( efter de mätt den). och om de skulle göra en riktig felsökning skulle de ha 2000 spänn,

och snålheten i mig gjorde så att jag tänkte att jag provar att byta generatorn. så jag köpte en från skroten och med min vanliga tur så hjälpte det mig bara med att lyserna slutade fladdra.
Förbannat tänkte jag eftersom bilen hade börjat lägga ur växeln i gen och nödprgrammet hoppa i och ur när jag gasade till lite

(jävligt jobbigt en gång när jag skulle in i garaget nödprogrammet lägger ju i 4 växel så den blir ju slö som faen så jag var tvungen att gasa som fan så jag kommer in i garaget och så hoppar nödrogrammet ur igen och jag far i en jävla fart in i garaget han precis få stop på bilen innan väggen)

Måntro om det är olj och smuts i kontakterna tänkte jag ocj gick lös med elektronik spray men inte fan hjälpte det.

jajja jag får väl prova med en annan styrbox tänkta jag, och gjorde även det men så fort bilen blivit varm så började fanskapet jävlas igen så nu vete fan om jag inte tar fram släggan och går lös på den.
eller bara köra så lite att den inte hinner bli varm då funkar den ju.
stefannorr
plastkulorna?
har ej de har en 5hp-18 låda

Ps nån som vet nån firma eller person som är duktig på automatlådor?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Check mail.

///MVH Hasso
Länk
an
643
anlima
735iA -87
Kent Grönberg i Råneå , och Christer Widgren i Boden. Men CW vill ha lådan lösmonterad.
an
643
anlima
735iA -87
Kent Grönberg i Råneå , och Christer Widgren i Boden. Men CW vill ha lådan lösmonterad.
jo
9
jontemek
525i-91
En sak är säker, det måste kontrolleras av en kunnig person, kan ju vara ett elfel, som uppkommer när du når drifttemperatur.
Ett magnetfel, kabelfel i lådan osv....
Skulle haft ett elschema, så det finns möjlighet att mäta magneter och givare mm....
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
min far hade problem med automaten i sin 540 och även andra elfel bilen varnade för abs mm mm och han bytte batteri i bilen och allt har fungerat utmärkt sedan dess..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.