|
|
|
|---|---|
|
min 324 td tappar ork när jag ska köra om (frustrerande) bra drag till ca 2500 varv men sedan "säckar den" släppen man på gasen och accar igen så orkar den en stund till... wastegate? box? simpelt jäkla fel?... Nån som vet? | |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Låter som wategaten löser ut för tidigt. Trevligt med en td-ägare i kronoberg, vi är inte så många :-) /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Tackar Vad kan man göra åt detta? Ps. Kul med en BMW-dåre till i trakterna |
|
|
Normalt när en disel tappar ork vid högre varvtal eller större belastning så är det problem med bränsletillförtseln. Hur är det med bränslefiltret ? Före ev byte rengör utsidan ordentligt ! Kan bränsleledningar vara skadade ? Kjell T |
|
|
dieseln tappar ork direkt.... släpper man gasen och trycker till den igen så fortsätter den att accsa och håller man på en stund så är man över 180 på mätaren. så jag tror att soppa får den.. tack ändå.. /Janne |
|
| är din td original? | |
|
ingen stor erfarenhet av diesel vet inte om dä fins någon luftmassemätare på en diesel omdä gör dä så kolla den |
|
|
Japp min TD är helt orginal.... pendlaråsna... /Janne |
|
|
nån som har haft problemet? |
|
|
den har inte kuggat över lite? dom hålen som håller kamdrevet kan bli ovala med åren så var det på min tidigare och då märktes det stor skillnad när den hade förskjutits sig |
|
|
ej har inte kuggat över.... Ska kolla wastegaten riktigt, öppnade bara huven på lunchen och kikade lite men verkar röra sig lätt. |
|
|
ej har inte kuggat över.... Ska kolla wastegaten riktigt, öppnade bara huven på lunchen och kikade lite men verkar röra sig lätt. |
|
|
|
|
går wastegaten lätt? ju mer du spänner den desto mer laddtryck får du och på min så får man ta i rejält för att staget ska kunna dras ut fjädern kanske har gått sönder och därför inget laddtryck och kraft har du kollat laddtrycket med mätare? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.