|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon här som har installerat ett GSM-larm från Phone safe, Länk och jag undrar om detta larm fungerar problemfritt? Det är visst ett av de få GSM-larm som det inte krävs något abonnemang till för att kunna använda. Var larmet värt sina pengar? Kanske någon som vet priset förresten? (Förutom Phonesafe själv då :-) Mvh Jögge | |
|
Hoppsan! Priset stod visst på sidan... :)) Mvh Jögge |
|
|
Inget abonnemang? Är det en GSM-modul så måste den ju ha SIM som alla andra. Det finns ju några olika som erbjuder dessa funktioner, CarGard, Hellmertz elektronik t.ex. Själva spårningen av bilen kräver inget abonnemang, oavsett GSM-modul, man kan använda t.ex Telias Friend Finder. Det allra billigaste och enklaste är att köpa en beggad telefon, koppla en laddkabel till den och montera på undanskymd plats. En dekal i rutan kanske som säger "GSM-larm" osv... FP |
|
|
>folke Hur menar du? Räcker det at ha en mobiltelefon liggades i skufen tex för att man ska kunna hitta den??? Bilen allså... *BAWORAK* |
|
|
Hmm..., jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg... Det var det här med själva spårningen som var det viktiga, sedan så är det ju naturligtvis bra om man på sin mobil snabbt får ett meddelande om det pågår ett inbrott i bilen. Jo det är klart att ett SIM-kort (kontant) lär man väl ha för att kunna använda telefonen, men det som skulle vara skönt är att slippa undan en dyr årsavgift för att kunna använda larmet. Hos Guard systems Länk tex så måste man betala en årsavgift på 2000kr för att kunna använda deras spårsändare. Det är sådant som jag vill undvika... Det låter ju intressant att bara gömma en mobiltelefon med laddkabel i bilen för att kunna spåra den. Fast jag undrar hur man gör då för att kunna söka rätt på bilen.....? Mvh Jögge |
|
|
Här är förresten en intressant artikel om GSM-spårning och förfinad sökteknik: Länk Mvh Jögge |
|
|
Folke: DU som är kunnig om detta område vad tror du om detta? Numera finns det även mobiltele med GPS-skal det borde vara det bästa?Man adderar en waypoints som alltid finns i bilen, sen när bilen blir snodd så söker man waypointsen via sitt tel som man har lgt in den på och via GPS-skalet så får man alla longitud latidud etc givetviss via en 3dskärm |
|
|
Om bilen verkligen blir stulen och körs eller transporteras på annat sätt så kan man lätt ringa in den med enbart GSM-systemet. GPS-precision ner på 10-20m nogrannhet är ju bra men mera användbart vid navigation och funkar heller inte om antennen skärmas av, inne i garage osv. Telia Friend Finder är ett sätt som är användbart, sök på nätet, hos Telia osv så får ni all info. Visst räcker en vanlig påslagen telefon i bilen för att spåra den, helst inte i skuffen dock, bra om den har lite glasytor så antennsignalen inte uteblir helt. Antenn tejpad på en ruta eller annat dolt montage är ännu bättre. Nackdelen med kontantkort är att det måste användas ibland och fyllas på minst en gång var 6:e eller 12:e månad för att inte självdö, såvitt inte operatörerna ändrat reglerna på sistone. Vill man ha larm i form av SMS måste det dock till lite mera än bara en telefon i bilen. FP |
|
| Om man enbart har en telefon i bilen som man kan spåra, hur beter man sig då? Är det bara att gå till en dator då eller? Vilket program går man in på isåfall? | |
|
Här är lite info Länk FP |
|
|
Folke: Det var informativa och bra sidor, tack för det! MVH KAISERN |
|
|
Lyfter på hatten bockar och bugar för den fina informationen Folke... Mvh Jögge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.