AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
574

brutalare ljud i m3:an??

vad ska jag göra för att få mer ljud i m3an?
har redan 3" hela vägen ..blir det fetare ljud med en racekat ? o vad kostar en sån? var får man tag på det?

gärna ett tips på vad man kan göra för att få mer pulver i den?

M-POWER
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Vet inte med M3, men med M5 så blir det ett sagolikt ljud om du tar bort katarna och monterar raka titanrör. Prova det, behöver inte kosta så mycket.

jimpa
ja då mullrar det väl rätt gott...behöver man va nåt vidare händig för att göra det eller det borde man klara själv??

M-POWER
...sen att du åker dit ordentligt om pappa blå kommer på dig utan kattar kanske inte gör nåt.....

Jag blir förundrad över hur många som verkar tycka att det är ok att ta bort kattarna på sin bil. Är det ingen som tänkt på at de finns där av en anledning. Visst avgaserna från en bil kanske inte skadar ozonlagret så mycket, men det finns ganska många bilar runt om i världen utan katalysatorer, och de tillsammans gör ganska stor skada. Folk blir förbannade om personen 10 meter bort står och röker där det inte är tillåtet men godtar en bil utan katalysator som förövrigt gör mycket större skada.

mvh
Berg

Life's a bitch..... and then you die.....
Ja, vi ser alla fram emot elbilar och ekologiskt odlad mat och lyckliga grisar och kor och ankor och.....
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Närå,du behöver inte vara så händig. Vi tog helt enkelt ner katen och lämnade den till en kille som gjorde ett rör efter den mallen med krage och allt. Bara att slänga upp. Piece of cake. Lycka till!
P.S Ville inte kliva på nån miljöaktivists tå. En kat är ju trots allt rätt dyr att köpa, så det kan ju vara ett tillfälligt alternativ med ett rör tills man får råd att köpa den där racekaten, eller??

jimpa
Jag är absolut ingen miljöaktivist och köper absolut inte "kravodlat" (diskussionen om varför jag inte gör det hör hemma i ett helt annat forum). Det jag syftade på var dubbelmoralen i svenska samhället. Man tycker att man är jätteduktig och slår sig för bröstet när man gör en sak bra och man är inte sen att påpeka det, men sen skiter man fullständigt i andra saker som på sitt sätt är precis lika allvarliga.

mvh
Berg

Life's a bitch..... and then you die.....
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Bounty: Ett open air filter (konsikt) har jag hört ska ge ett "superskönt" ljud. Testa det...

berg35: Har flera kompisar som tagit bort katten/kattarna och besiktigat med "falsk" katt. Deras värden har varit mkt bra. Så om man har en motor i bra skick, så blir det inte så mkt utsläpp.

/Edvard
BMW CS # 4503
AlpinaJimpa,

I samband med att ni bytte bort katten, tog ni då även bort lamdasonden/givaren ?
Hur mkt effekt stjäl katten på en 3,0 M3:a ?
Min bil går för fett just nu, så det vore bra om man kunde ta bort hela eländet..

MVH
/Robert
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Ta INTE bort lambdasonden den är en viktig sensor för hela motronicsystemet. Om den inte finns kommer din motor att gå mkt dåligt. Om du skall dra raka rör direkt från kollektorn så borrar du bara ett hål i ditt nya system och stoppar in din lambda där.
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Jag vet inte hur mycket det kan ge i effekt, inget som vi har provat, men det blir lite snabbare respons och framförallt betydligt skönare ljud. M3an vet jag inte men det borde väl bli ungefär samma förändring.

jimpa
QU
70
QUAD
BMW M2 F87 -17
Ta inte bort katen på en M3 E36 med 3.2l motorn
Killarna på BMW satte dit en kat till för att få mera efekt till den nya motorn. Man kanske kan få mer efekt om man mappar om motorn efter kat borttag ...men skulle inte rekomendera att ta bort den eller dom.
"mappar" om ??

M-POWER
har en m3-93 med ett jätte filter från kn ca 25cm långt,har även köhlers katersättare,dvs 2,5tum och ljuddämpare istället för kattar,och som avslut ett avgassyst från g-power + köhlerchip.

bilen låter som en 900r på fulla varv kan ju nämna att när tjejen står på hemgården och jag gasar ca 2km bort så hörs det, låter dock inte störande i vanlig körning.

mvh Anders

MMMM3
m3g-power : va heter filtret ? var fick du tag på det ?

e det inte omständigt o byta tillbaka till "kattarna" varje gång bílen ska besigtigas??

M-POWER
det är ett kn filter som jag köpte från SL TURBO,minns ej art nr,men vi fick bygga en egen anslutning och vinkla neråt det.
ska besikta för första gången nu till våren,men det tar väl ca 1,5timme att skifta.

MMMM3
Marquez
Har en 93'as M3'a. Killen som hade den i sommras. Hade bort kattarna på den. Han tyckte de vart bättre drag i den och han besiktade den i sommras utan kattarna och den gick i genom UA.

Mackan
pappa
Marquez, är inte du besiktningsman?

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Racekatar:

Länk

Kiip Spiiding!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.