|
|
|
|---|---|
|
Mors! Bilen ska in på service nästa vecka, kollade med verkstaden & dom häller i Castrol Formula RS..(se länk) Länk Är detta en bra olja i M3:an? (3.0 E36) för gatbruk... /K | |
|
Länken funkar inte, men Castrol RS är en bra olja helt klart. Länk |
|
|
Sorry...rätt länk! Länk Det "roliga" är att jag har en silvrig klisterlapp bredvid oljepåfyllningen, där det står "Castrol Formula RS For Members Only" och den etiketten har nog suttit där länge, så det var ju tur att "rätt"olja hamnade i bilen igen... ;.) |
|
|
Jag tycker du gör klokt i att köra den istället för sirapsvarianten (10-60) :) Länk |
|
|
Anders...fattar du att du har 4375 inlägg!! haha! :) Det är måånga inlägg.... Trevlig helg! /Klas |
|
|
Den tunna oljan 'måste' inte vara bättre, kanske lite bättre vid kallstart, men det är antagligen bättre bärighet i den tjockare oljan, vilket kan göra att tex kammarna håller bättre. Många BMW och Mercedes-verkstäder häller inte i Castrol-olja för att kammarna tagit slut i förtid med den (detta är många år sedan, men vissa håller fast vid det än idag) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att syntetolja förstör kammarna kan vi lägga bakom oss sedan 10-15 år tillbaka. Dels så hade "alla" tyska biltillverkare kamaxelproblem på 80 talet pga dåliga gjutningar från leverantören av kamaxlar dels så var inte syntetolja som den är idag, men den fick och får fortfarande lida av detta, och det berodde också på felaktigt oljebyten av de som ville ha syntetolja i bilarna, som då kört bilen många mil med mineralolja och sedan började använda syntet på en "gammal" skitig motor och trodde det skull göra underverk, vilket det inte gjorde, utan skiten löstes upp för snabbt och täppte till de tunna oljerör som skulle smörja kamnockarna, så olja har oförskyllt burit skulden för både fabrikationsfel och folks dumhet, sedan hade den tidiga synteten inte de additiver som den fick senare utan den rann av slitytor, om motorn fick stå för länge. Castrols TWS oljan hette innan den fick namnet TWS. Castrol Formula RS racing syntet 10W-60. Castrol ville vidareutveckla en ny RS olja och använda det gamla välkända namnet därav fick den gamla RSoljan namnet TWS. Jag är osså skeptisk :)) Så jag sträcker mig till delsynet :)) Men om du vill veta hur en kamaxel som körts 18.000 mil på syntet och delsyntet som fick "tjock" mineral istället ser ut så kan du kika här, en typisk 80-tals bil med standard kamaxelfel. Länk Länk Körs numera även denna åter på delsyntet. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.