|
|
|
|---|---|
RoKKa |
Var och besiktade igår Co=0,2 Co 2500=0,1 Hc=587 Lamda=1,00 Nyservad innan bes. nya tändstift tändkablar vevhusvent. nyolja filter. Bilen går perfekt. Kan det vara lamdasonden (erna) eller är det katten?Kan man kolla på något vis om katten (arna) är trasig? |
Paap Reeder |
Hej! Du kan mäta HC före och efter kattarna så ser du hur bra de är. Finns speciella uttag för detta på grenrören. Har du inte rätt adapter kommer det in syre vid uttagen och värdena blir fel eftersom lamdorna får syre i sig. Är kattarna slut tyder 587 i HC på ytterligare fel ty jag kör min utan kattar och ligger på ca 300 ppm. Är kasttarna friska och du får ut 600 i HC ..... måste ett allvarligt fel föreligga. Börja med en DIS samt en 4-gas före + efter kattarna. MVH /// Paap R MVH /// Paap R |
RoKKa |
Tackar ska kolla upp detta! |
RoKKa |
Hej! Kollade på tändstiften igår bilen har gått 800mil sen jag bytte alla stift såg ut som nya, knappt någon beläggning alls.Nästan lite för vita.Hur kan den då släppa ut så mycket Hc????Har en fundering om jag mot förmodan skulle ha satt tändkablarna fel.Fördelaren är ju märkt och sedan är det väll cylinder 1-6 påförarsidan framifrån 7-12 passagerarsidan framifrån.?? |
|
Hej RoKKa! Drar den mycket olja?Vita stift säger väl att det är mager blandning,bränsletrycket ska helst ligga på 3 bar,min ena ledning gav 2,65 vid två mätningar och då var det vita stift bytte bränsle filter och allt blev normalt. Tändkablarna är ju ett eget kapitel men jag har för mig att cyl 1-6 framifrån sett sitter på passagerarsidan,7-12 förarsidan. Om den nu drar mycket olja oxå så är det nog läge att fundera på ventiltätningar. M70 motorerna är jäkligt känsliga när nåt led fallerar konstigt nog så går de bra ändå. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
Hej Rokka! Precis som Dic säger så sitter 1 HF och 7 VF. MVH /// Paap R |
RoKKa |
Den drar inte onormalt mycket olja!Skulle några ventiltätningar vara dåliga så borde stiften vara i sämre kondition tycker jag.Bränslefiltren ska bytas jag vet inte när dom byttes sist.Borde dock inte kunna göra att det blir för höga hc-värden?Har sprayat med startspray på alla tänkbara ställen utan att hitta läckage.Måste dock vara dålig förbränning på något vis om Paap Reeder har 300ppm i Hc utan kattar?? |
|
Hej igen! Verkar som ventiltätningar och insugspackningar håller måttet.Både Paap och Jesperado har skrivit om "luftläckage" på avgassystemet där LAMBDA blir lurad med fel syrehalt. Håller kablarna 6,2 ohm och är gasspjällen fräscha?Har själv råkat ut för kablar som har haft konstiga värden,tror det var 3st som hade sprickor i keramiken,antagligen pga av mig själv som hanterade dem lite ovarsamt vid stiftbyte.Mitt högsta HC låg på ca 400 och kom ner till HC 180 med olje och stiftservice och kabelbyte,bytte sedan till ett par beggade kattar som gått "10 tusen"och fick ner HC till 62. Vi hörs, Mvh Dic |
|
| Hmm.. kikade i mina gamla papper, och min ligger på 000 i HC.. låter lite konstigt.. | |
|
JohnnyB: En bil med väl fungerande katalysator har 0ppm HC i avgaserna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: Trevligt att höra! :) |
|
| Om du fick stå och vänta ett tag på besiktningen och vädret var kyligt så kan katalysatorerna hunnit bli kalla och då får man urusla värden. Jag brukar be att få köra ett litet varv och värma dem och passa på att varva ur motorn lite så brukar man ha kanon värden när man kommer tillbaka.. | |
|
I mitt fall hade jag en pendlande HC på mellan 100-400 efter byte av lambda sond gick den igenom direkt. Men som du förstår av tråden kan det vara en hel del andra saker som orsakar ditt problem. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
RoKKa |
Hej!Tack för alla fina tips!! fick pärlan godkänd idag det som fatades tidigare var bara en riktig varmkörning körde 5mil idag i sportläge.Hc halten blev 52 måste dock byta lamdasoder framöver värmeslingan i dom är nog av. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.