AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
669

kompsänka med stålskiva

Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
har provat att hitta nått bra svar om detta men icke....

har funderat och klurat på en smidig lösning för kompsänkning och kommit fram till att orginalkolvarna blir för svaga om man svarvar dom.
kom då på att ja läst i en rätt nu bilsport om en som kompsänkt med en stålskiva mellan två orginal topppackningar... ungefär hur tjock skiva ska man ha ? är det nått speciellt material eller funkar det med en vanlig stålskiva, det behövs inte koppar eller annat?

nu har ja svamlat på så ja tappat bort mig själv =)

---
blinkar för omkörning i sommar
Ja, det funkar rent tekniskt. Inget problem med stål.

Det är ju ett sätt som man använde sig mycket av förr på typ snikkonverteringar. men ska du ladda mycket så är det nog inte något bra allternativ, och andra sidan så kan du ju bygga en överladdad motor på original komp. om du nu inte har tänkt plocka mycket effekt

Glöm inte en dag på strippen den 29 maj i piteå...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För 25 år sedan hade jag en SAAB 99 med 2-litersmotorn som jag laddade upp till 1,6 bar under korta stunder. Jag hade en 1 mm stålpackning (vanlig karosseriplåt) mellan två originalpackningar.
1,1 bar körde jag "ofta" med!
Jag hade inga problem med det!

Per L
Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
har haft volvospisar med dubbla packningar och överladd, problemet ja hade då var att packningarna "gled isär" och det vart generalhaveri... tänkte att om man lägger en stålskiva mellan packningarna så blir det stabilare..

---
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Tror jag läst någonstans att Kilander körde med packningar på det viset som du beskriver? Är väl iofs säkert 100 år sen han gjort det.

Men tror det stog att han kört så på nån motor i Bilsport om jag inte minns helt fel.
Bo
71
BorN_DeaD
528i -82
528i -82
har oxå för mig attdet var kilanders bygge, det med 3,5L M30'n som var kompsänkt så =)

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.