AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
550

Hjälp jag har fått beslutångest, m3 e30 / E36 ict!!!!!!

Bmw Maffian
Hejsan grabbar!

Behöver råd angående min bilbytar tankar, nu e det så här att jag äger en väldigt fin 325 icoupe e36´a som jag hadde tänkt att turbo konventera så att man får ut lite mera effekt ur den, den har all m3 optik förövrigt, inredning, lister, mätare osv. men endå vet jag inte om jag ska byta till en M3 e30 som givetvis e så mycket grymmare och kanske göra en turbokonventering där eller så hadde jag tänkt att köpa en E36 m3 och göra samma sak med den....vilken tycker ni e bäst kära bmw åkare??, är själv helt frälst i m3 e30 men som sakt det e ju en gammal bil, men o andra sidan så e ju 325 e36 m3 e36 samma sak om man turbokonventerar, dom ser ju samma ut ju om man förutsätter att man har all optik.....snälla hjälp mig, komm med råd och tipps....

Mvh K

Motto: En arg apa lever om,och river runt mycket mindre än sin flickvän....
Ska försöka ge dig ett svar. Jag har ägt en M3 E36 för ett par år sedan. Det är en underbar bil och ligger ju rätt i pris nu.
Om du ska köra en bit med bilen varje dag så tycker jag nog att M3 E36 är ett bättre val.

Jag köpte min M3 E30 endast för att ha skoj!
Min bil rullar max 500 mil om året och jag har byggt bur o.s.v i den så ordet bruksbil finns inte riktigt längre. Men det är en underbar busbil och inte många bilar slår den på fingarna när det gäller körglädje per krona.

Mitt råd: Satsa på en M3 E30 och köp dig en bruksbil för pengarna du får över.
helt klart ska du köpa e36:an ,,den ser så mycket brutalare ut + att det e mer pulver i dom... o en turbo i den så kan det nog bli riktigt kul...kop e36

M-POWER
mi
88
millan
E46 Touring -03
Det är ju en hel del annat än optiken som skiljer en M3 e36 och en 325 e36..

M3 E30 däremot börjar ju bli lite veteranbil med kultstatus.

//m
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
hur kan man påstå att M3 E36 ser brutalare ut än M3 E30?
M3 E30 är det råaste BMW byggt...
men som zodiaken skrev, M3 E30 är en skitkul busbil...
E36an kan du ha som bruksbil plus att den e kul...

/Jonas

Måste instämma i att M3 E30 är det ballaste BMW byggt! Särskilt i lite värre versioner.... En lagom turbo på den blir nog så nära perfektion man kan komma (min åsikt)! Varför inte en Köhlerbyggd M3 E30? Han plockar ut nära 300 hk i sugmotorutförande.

Är planerna på turbobygge seriösa och du ska bygga själv så är är det väl enklast i M3 E30 och 325 E36. Den som tittat under huven i en M3 E36 ser att det är ganska fullt. Hammarström med den röda E36:an som åker stripp har (om jag inte minns fel) sina turboagg under (!!!) bilen pga utrymmesbrist. I mitt huvud låter inte det som ngn lämplig bruksbilslösning....
Jag skulle köpa en M3 E36, men skulle ABSOLUT INTE lägga turbo i den. Turbo uttryckligen SUUGER. Men smaken är som baken, iallafall är M3 E36 en arg liten sportbil med en touch av familjemamma:)

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
Grusse
Det beror ju lite på vad du ska använda bilen till? Tänker du ha bilen kvar så att det blir samlarvärde på den, så köp ett fint ex av en M3 E30 för den lär ju bli värd pengar.

Eller ännu bättre en M3 E30 EVO III.

E36:an är ju lite mer komfortbil,om man tänker sig att du ska använda bilen till jobbet varje dag mm.

Turbo ska du inte förstöra någon av bilarna med (tycker jag), för det minskar värdet på dom. Men samtidigt så går väl inte någon av bilarna så dåligt orginal att du behöver trimma dom?

Gör som du själv känner. Kan bara säga att båda bilarna har sin egen charm på ett eller annat vis.
L a s s e
Provkör de de M3-modeller du är intresserad av. Rätt snart inser du vad som passar dina önskemål.
E36:an har ju som bakant brutal motor och högre vikt än E30:n som känns mer som en Go-Cart.

Passa på att köpa en M3 E30 medan det finns några fina exemplar kvar.

Det blir aldrig fel så länge det är en BMW!

Mvh //Lasse
mt
25
mtre
M3 -96
Om tanken är att nyttja bilen som "vardagsbil" tycker jag att du ska satsa på en M3 E36 3.2, vilken även fungerar utmärkt som familjebil med barnstol enligt tidigare inlägg i forumet-:) Är du ute efter en busbil för en lägre prislapp tycker jag att du skall satsa på E30 modellen. Oavsett vilken modell du bestämmer dig för kommer du inte bli missnöjd.

Lycka till!

///Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.