|
|
|
|---|---|
| Är på jakt efter chip till bilen 328 E36 -95. Var finner jag ett BRA men inte allt för DYRT chip, och en annan fråga jag har ju hatt ner instrumentbrädan och kollat på boxarna (3st) 2st stora 1st liten, Vilken djävel är det med tanke på boxnummret... | |
| Powerbörsen | |
|
www.itsfun.nu Monterat o klart för 2000:- Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
hur mkt ger ett sådan chip till en 328 då? är de värt 2000:- |
|
Philly |
inga chip är värt nåt BMW |
|
Beror lite på om du har Bosch eller Siemens styrbox. Bosch fanns bara på de tidigaste 328:orna. Till dessa finns det billiga chip att köpa lite överallt. (Jag säljer också). Har du däremot Siemens system blir det lite knivigare. Då måste du in med bilen/boxen till en firma som programmerar om boxen åt dig. Byter man chipet i dessa bilar så gör det inbyggda stöldskyddet att den inte går att starta sedan. Det är pga. detta stöldskydd du inte ser chip till nyare bmw än 95/96 på börsen tex. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| vad ger ett chip då? har en 328 -95, vet ej om det är bosch eller itne iofs.. | |
|
Citat ur Bilsport: "Att enbart chiptrimma en sugmotor innebär ingen dramatisk kapning av acclerationstiderna. Det visar Bilsports tidigare tester. En original 325i avverkade 0-100 km/h på 7,90 sekunder. Efter att ha bytt chip visade testdatorn 7,65 sekunder." "En seriöst utförd chiptrimning är väl inversterade pengar. Det gör din BMW ännu roligare att köra" Slut citat. Så nog fungerar det alltid. Men tyvärr är många allt för skeptiska för att våga prova. Bilsport skriver vidare att STT erbjuder effektboxar till BMW 6:or som ger 12-20 hk beroende på motor. |
|
|
Bilsport är väl inte det första man tänker på när man funderar på granskande journalistik.... Faktum är att vissa av de reportagen som skrivs i den tidningen verkar vara direktstyrda av annonsörerna. Visst finns det en del seriösa reportage också (t ex vaxtesterna), men generellt är jag mycket skeptisk till hur man "granskar" vissa områden man skriver om i den tidningen. Klassikern som en del chipsäljare ibland hänvisar till är Bilsports "chiptest" som i själva verket var en sammanställning av olika trimchipföretags påstådda effektökning i deras reklam...skrattretande! Hur man kan hävda att en kapning av 0-100-tiden med 0,25 sek är väl investerade pengar (uppemot 4-5000kr) förstår jag inte... Dessutom är tidsskillnaden så liten att den med all sannolikhet ligger inom felmarginalen gällande lufttemperatur, lufttryck och inte minst förarens förmåga att få till en "perfekt start"! Jag skulle vilja hävda att det är totalt bortkastade pengar att chiptrimma en sugmotor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| hur ska jag få ut mer hk ur en sugmotor utan att chippa? några tips? | |
|
Klassisk trimning: Vassare kamaxlar, högkompressionskolvar, bearbetat insug (detta är nog den åtgärd som ger minst på BMW-motorer eftersom de flödar såpass bra redan från fabrik och gör man fel försämras flödet!) etc. Nästa steg är givetvis överladdning med mekanisk kompressor eller turbo. Enklast och billigast i längden är nog dock att byta upp sig till en bil med starkare motor (t ex M3). Annars kan du tänka "från andra hållet": förbättra bilens chassi och bromsar, då kan du bromsa senare och köra snabbare genom kurvorna... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Snacka om negativ inställning! Det absolut sämsta som en tidning av bilsports karaktär kan göra är att gå ut med falska tester. Utan läsarnas förtroende faller hela bygget. Jag tror inte att dom skulle våga sig på en chansning och "sälja" sig på det sättet som du påstår. Har du förästen några belägg för dina anklagelser (!) eller sitter du bara med indicier? Angående väl investerade pengar... Ett sugmotorchip kostar i regel inte mer än 2,500 kr. Jag kan tänka mig att en minskning av 0,25 sek till hundra är ungefär vad man kan vänta sig av 15 hk till en bil i den klassen. På strippen så kanske dom där 0,25 sek har vuxit till 0,5 sek... Och en kapning från 15,50 till 15,00 (exempel) är inte så tokigt. Vem som sedan anser det vara väl investerade pengar är upp till var och en att bedömma. Visst tidsskillnaden skulle mycket väl kunna vara inom marginalen för temp skillnader, start teknik o.s.v. Men så e det ju alltid när man testar bilar. Oavsätt om det är före/efter trim eller ett vanligt test där man mäter två bilar mot varandra. Man måste ju lita på att testet är utfört så rättvist som möjligt annars försvinner ju hela syftet med testet. |
|
|
LexCom, jag är inte negativ, bara kritisk till alla fantasiuppgifter som verkar få stå oemotsagda! Tyvärr är väl inte Bilsports genomsnittlige läsare så källkritisk som de borde vara. Nedan följer exemplet jag syftar på: Länk Det finns som sagt bara ett sätt att belägga att chippen ger den effektökning som de utger sig för att göra, och det är en riktig effektmätning i bromsbänk. Dock har jag aldrig hittat en enda oberoende effektmätning som visar på att chippen skulle ge utlovad effekt, däremot har jag sett flera som visar på att man inte får någon nämnvärd effektökning alls. Oftast ligger effektskillnaderna inom felmarginalen... Som jag skrev innan anser jag att det är totalt bortkastade pengar! Köp något vettigare för pengarna (nästan vad som helst är vettigare i mina ögon)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, har chipstrimmat min 330i, Superchip med seriell programmering. Visst känns det skillnad, acc tiderna är svårt att kommentera, enligt Superchip är det +14 hk och om det är just det vet jag inte. Motorn är rappare och känns piggare. Några problem med statspärrar osv finns inte med Superchip. Annars är det konventionell trimning som gäller, sportkammar osv - eller ENEM:s kompressorsats. MvH/Jan C |
|
| Dom som har chippat sin sugmotor säger att det fungerar. Dom som INTE har chippat sin säger oftast att det inte ger någonting. Jag har själv inte testat, men om jag skulle chippa min bil och bilen sedan inte lämnar den utlovade effektökningen så är det ju bara att häva köpet. En tillverkare får inte sälja sina varor genom falsk marknadsföring. Det är brottsligt i sverige. | |
|
Eftersom inga mätningar har kunnat bekräfta effektökningarna i sugmotorchip, är det troligt att det är placeboeffekt man främst säljer! De flesta trimchiptillverkare/säljare brukar börja skruva på sig nervöst om man ber att få se riktiga bänktester av produkterna. I stället brukar de mumla något om att olika motorer kan reagera lite olika... Ingen verkar heller köpa konceptet om att man får pengarna för trimchippet tillbaka, bilen återställd till originalskick och kostnaderna för effektmätningen betald, om chippen inte håller vad de lovar! Har inte säljaren det förtroendet för sina produkter finns det nog bara en trolig förklaring: Bluffprodukter! Genom åren har det sålts mängder av produkter som inte har lovat vad de utges göra, men det är tämligen riskfritt att sälja dem i de flesta fallen! Inte ens Unichip som optimerar tändningen efter den unika motorn vågar lova någon effektökning alls, men de som massproducerar trimchip lovar det...tänk efter om det verkar vettigt! Om en motor med adaptiv motorstyrning som M54 i 330i kommer att ha bestående förändringar eller om den så småningom kommer att ha ställt om tändningen till "originalinställningen" igen vet jag inte, men det är inte omöjligt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jan C>> Vid seriell programmering byter man inte ut något chip i boxen. Man programmerar om de/det chip som redan sitter är. Därför reagerar inte stöldskyddet, alternativet så kringår man det på annat sätt vi "omprogrammeringen". Stefan>> Kommer du verkligen åt styrboxen därifrån?? Kanske det... Annars är det normala att öppna plastluckan som sitter på höger sida i motorutrymmet vi torpedväggen. OM du har Boschbox ska det stå Bosch Motronic på den, och de 7 första siffrorna i boschnummret ska vara 0 261 200! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Vid seriell programmering använder man ODB2 uttaget. Denna utrustning finns hos Superchips "agenter", bland annat ENEM. En kopia av originalfilen hämtas från ECU:n, skickas till Superchip, en modifierad fil med alla stöldspärrar osv intakta kommer i retur och laddas ner i boxen. En liten nyckel som är kopieringsskydd lämnas till kunden, den behövs om man skulle vilja återställa bilen med original chip/fil. Seriell programmering går på boxar med version MS41 (från ca aug -95), sen M42 och M43. mvH/Jan Carneborn |
|
|
Precis. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Angående chips: jag skulle vara nöjd ifall jag fick ett som såg till att bilen alltid gick så bra som den går som bäst. Dvs bort med alla kumulativa justeringar av bränsleblandning osv., och dit med ett program som ser till att prestanda maximeras vid alla tillfällen. Det skulle säkert leda till ökad förbrukning och mer utsläpp men det kan jag leva med :) Som det är nu känns det som motorns effekt ligger någonstans mellan 170 och 210hk beroende på omständigheterna, och oftast på fel sida om mitten :( |
|
|
Hej, verkar vara stor variation... bilen går ju alltid lite bättre då det är kallt ute, det beror på att luften innehåller mer syre per volymenhet, och dessutom är den kallare. Det får styrenheten att tillsätta mer bränsle pga det högre syreinnehållet, tändningen höjs lite då knacksensorerrna inte känner några tendenser till spikningar, den kalla luften motverkar detta. Detsamma gäller delvis om man kör på 95 oktan istället för 98, känner motorn en tendens till spiking drar den ner tändningen och det känns direkt som ett tapp í effekt. mvh/HJan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.