AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
755

Risk med gas?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad finns det för risker med att köra med gas? (vått)
Nu skrev du ju inte riktigt vad du menade med risk.
Skulle vara att något läcker så att du sitter och andas in gasen då.
Det är inte direkt hälsosamt.

Risken att köra sönder något pga gasen finns inte om du gör som man skall och lyssnar på vad motorn säger, följer installationsanvisningar, handledning osv.

Det som kan hända mekaniskt är väl isåfall bränslesolenoiden går söner. Trasiga kolvar blir oftast resultatet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag menade typ om vad det är för risk att motorn ska pajja eller att gasen ska explodera eller nåt?

Vad är bränslesolenoiden? De som blandar gasen med bensin eller? Så man typ kör på ren gas?
Gasen gör inte att motorn pajjar. Då är det något annat som är fel, underdimensionerat eller utslitet.
Gasen brinner inte så någon sådan risk finns inte.

Flaskan/tuben skall behandlas som vilken tryckbehållare som helst.
Utsätts den för hög hetta under för lång tid så vill den explodera. Har man då följt rekommendationer och monterat blow off-ventil så händer inget annat än att gasen evakueras ut i atmosfären.

Bränslesolenoiden är den ventil som släpper på och stänger av gasflödet.
Resultatet av en trasig sådan blir som du säger att man kör på ren gas.
Man kan montera en tryckvakt som isåfall stänger ner hela systemet.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Blow-off ventil och tryckvakt är inget som medföljer i kitten antar jag?
Länk

Gasen till Bmw 13900:-

Länk

Bränslevakt 800:- Billig motorförsäkring

Jag brukar rekommendera att inte köra med bränsletryckvakt efersom den styrs av en kula som jobbar med viss fördröjning (beroende på tryck).
Detta kan medför att man alltid matar ren gas under den mikrotid innan brytaren slår till. Som de flesta insatta vet är inte ren gasmatning speciellt hälsosamt för maskineriet.
Jar rekommenderar istället att man verifierar bränslesolenoidens funktion innan race samt att man ser till att ha en bränslepump som håller måttet.

S&S Performance tar 12.500:- för motsvarande NOS-system monterat och klart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.