AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.749

Vad gör Hartge fälgar så dyra?

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad är det som är så speciellt med Hartge fälgar?
Såg några nyss på börsen. Oehört tråkiga och fula...

KOSTNAD: 18000:-
Helt galet ju...

Vad gör dom så dyra?

Samma fälgar finns som Carlsson till MB....

www.hartge.de

Hartge, Schnitzer och Alpina är väl dom tre stora på BMW "förädling"
(sen finns ju "småskuttar" som Racing Dynamics, Hamman,Kerscher osv osv )

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jo jag vet att Hartge än nån typ av förädling... men vad gör dom så speciella så att ett par begagnade 17 tummare kostar 18000:- när dom ser ut som ett par billiga fälgsidor från biltema?`

Lättviktade eller nåt?
Säg nån fördel med dom förutom att de skulle vara Hartge...
Bi
25
Bitlas
325ic -93
Det är inte biltema iaf.... Nä men vaddå, smaken e som baken...gillar du dem inte...köp dem inte...

Annars, vad som är speciellt med hartge fälgar är att de är superlätta och gjorda i kolfiber.....osså är de chippade....osv osv...

;)
mafia_shq
bitlas haha du glömde att dom har bakvinge också
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ni har alltså inget seriöst svar... va synd, jag skulle vilja veta nämnligen. Ni é kanske för fina för att ge ett konkret svar angående er "superutrustning" :-P
Det finns ett väldigt bra svar till varför Hartges fälgar kostar så mycket som de gör:

1. Marknadsekonomi råder. Företag/säljare är således helt fria att ta precis så mycket betalt för sina produkter som de själva vill. Därefter är det upp till konsumenten/köparen att bedöma om priset är rimligt. Bra va!

Eftersom dessa fälgar nu var utannonserade för 18 000:- kan det endast betyda att:

1. Fälgarna håller mycket hög kvalité och är eftertraktade. De kommer inom kort vara sålda, och alla blir nöjda och belåtna.

2. Säljaren har satt ett för högt pris, och kommer därmed inte få sålt dem.

Om man bortser från den rent ekonomiska aspekten, så är det allmänt vedertaget att Hartges fälgar (och produkter i övrigt) håller mycket hög kvalité. Jag vågar också påstå att Hartge är ett namn/märke som inger respekt hos de flesta BMW-entusiasterna.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Bara för att man tycker ett set fälgar är fula så blir dom inte automatiskt billiga för det...! Personligen gillar jag Hartge-fälgarna(och även AC-Schnitzer,Alpina). Dom klassiska menar jag då och speciellt då splitvarianterna.
Men håller nog ändå med om att 18K är i värsta laget...
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Idiotfråga om jag får säga!!
Varför undrar du om du ändå tycker att dom är fula....
Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
Tycker inte alls det är en idiot fråga.
Kan folk inte motivera varför en produkt håller ett högt pris kan det inte vara en bra produkt.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Märket... (som med kläder till ex.)
Är inte Hartges fälgar tunga som f*n?

Mvh,
Robban
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Harge, BBS m.f. gör Smidda fälgar.
Rätt stor skillnad på mjukhet i fälgen då- materialet
arbetas på innan fälgen är färdig. Detta gör fälgarna
Mycket mer tåliga och dessutom måste ju någon betala
för detta arbete... inte bara ner i gjutformen, utan också
"manuell" bearbetning. Såklart det kostar då!!

alfatok....
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Tabasco: ok ...om man inte kan berätta vad som är bra med en dyr pryl man äger,då blir den alltså dålig?
Är det så du menar? öhhhh....du tycker inte att det låter lite konstigt eller?

Jag skulle tro att det är bra grejer men man betalar nog även för märket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alfatok, det är bara de allra dyraste modellerna av BBS som är smidda!
De fälgar som är smidda i deras sortiment kostar från 605 Euro styck...!

Däremot använder de högtrycksgjutning och bra legeringar i sina andra fälgar, vilket ger hög kvalitet på fälgarna.
Dessutom har de fin ytbehandling som gör att fälgarna håller sig fräscha längre än de flesta andra konkurrentmärken.

En fälg som är smidd, är inte mer manuellt berarbetad än vilken annan fälg som helst.
Det man gör när man smider fälgarna är att man slår ihop gjutformarna strax innan gjutningen har stelnat riktigt. Det gör att densiteten i metallen ökar (komprimerar små luftbubblor mm) och att metallen ordnar sig efter formen på molekylnivå. Det ger en hårdare och mer tålig fälg.
Det medger att man kan minska mängden metall i fälgen utan att minska hållbarheten.

Men som sagt: smidda fälgar är dyrare än vanliga gjutna, då de genomgår fler arbetsmoment i tillverkningen.

Hartge och andra tuningfirmor med racingambitioner, säljer dyra prylar av flera anledningar.

1. Viktigast är nog att vissa personer är beredda att betala rätt mycket för delar som är "racing-attribut".
2. Delarna håller oftast väldigt hög kvalitet (deras rykte tål inte dåliga produkter då de vill vara exklusiva).
3. Delarna tillverkas troligen i relativt små serier exlusivt för tuningfirmorna. Små serier = oftast dyr tillverkning.

Finns säkert fler anledningar...

Personligen tycker jag att de flesta Hartge-fälgarna inte är speciellt snygga.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
al
371
alfatok
Johan B:
Just det "manuellt" bearbetade står just "manuellt" för att det
innebär "så kallat" merarbete.. Detta gjordes för hand- förr i tiden.
Men, som du så rätt påpekar, inte nu längre.
Men det är själva bearbetningen av materialet som förändrar
densiteten i det.

alfatok....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ville bara förtydliga att själva smidet inte görs av personer som står och smider fälgarna med en slägga eller liknande. (det finns rätt många som har fått för sig det!)
Det är en ren maskinell process som görs i ett extra tillverkningssteg vid tillverkningen.

Sedan kan smidesprocessen givetvis medföra manuellt efterarbete i form av borttagning av gjutskägg mm, men det görs även på vanligt gjutna fälgar...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
al
371
alfatok
Jag tog inte illa upp... Men trodde att du missuppfattat mig bara.
Du har också rätt i att BBS inte Bara gör smidda fälgar- men det
finns i deras sortiment, vilket inte "budgettillverkarna" har i sina.

Personligen tycker inte jag heller att Hartge har direkt snygga fälgar, förutom någon enstaka modell kanske....

alfatok....
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Alla Hartgefälgar är inte 'smidda', mina 18" är gjutna och tillverkade av Ronal (står både Hartge och Ronal ingjutet i mitten bakom täckplattan i centrum).
Dvs Hartge har designat en fälg och Ronal har tillverkat den enligt Hartges spec. Kanske med lite högre krav, men jag misstänker varumärket kostar mest.. Du kunde lika gärna fråga varför BMW original fälgar är så dyra..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.