|
|
|
|---|---|
|
Ska byta olja osv nu efter drygt 1000 mil... bör man byta stift då också eller är det bara att kasta pengarna i skön? De kanske räcker mycket mycket längre än 1000 mil? Kostar ändå typ 600:- att byta och en massa jobb. Vad tycker/brukar ni göra? | |
|
Om det är rätt typ av stift (tvåelektrodsmodellen NGK BKR6EK eller motsvarande stift) håller de betydligt längre än 1000mil! På din bil skall väl stifen bytas vid varje inspection 2!? I klartext borde det bli ungefär efter ca 6000 mil. Om du monterar fyrelektrodsstiften med platinamittelektrod NGK BKR6EQUP (monteras i de flesta nya motorerna och rekommenderas av BMW även till äldre motorer som ursprungligen har BKR6EK), håller de i 10 000 mil! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag köpte några dyra på mekonomen sist. Minns ej vad dom heter men de va nog fyrelektrods... minst två iaf. Känns onödigt att byta dom då...? Kan dom bli mer eller mindre slitna pga hur resten av motorn mår? |
|
|
jag hade nog bytt dom en gång om året iaf...även om dom skall klara 6000 eller tillochmed 10000 mil så känns det, iaf för mig, lite illa att köra med samma stift så länge....och jag har ingen v12:a så det blir ingen större utgift att byta heller :) MVH Johan K |
|
| Jag brukar kolla stiften som sitter i. Stift med hela elektroder, rätt gnistgap och utan övriga defekter finns det ingen anledning att byta. | |
|
Ja själv ska räcker stiften 3000 mil. (Bmw orginal) Förra ägaren satt på sådana där stift med 4 elektroder runt isolatorfoten, de är rena skiten sa de på bmw. Mycket riktigt så var de kassa redan efter 1400 mil Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Det är minsann inte lätt att välja rätt stift i tändstiftsdjungeln =D Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Hej! Jag kör med fyrelektrodssift(Bosch Super 4)på 535:an,håller lätt de 2000milen som jag har som bytesintervall. Byter dessa i samband med ventiljusteringen jag då gör..Då ser dem fortfarande bra ut och skulle säkert gå ett par tusen mil till...Tror jag. Mvh Janne. |
|
TobbeBMW |
Sätter jag i "fyrvägstift" så går min bil som skit :-) kastade 600:- i sjön pga detta. |
|
Och som motsats till Jannes 535 så funkade inte bosch super 4 stiften i min m30. /Pelle |
|
|
Jag har haft mina i 6000 mil... motorn går ju utmärkt så jag ser ingen anledning att byta. Ska man det ändå? Har 6 nya BMWorginal ligger o skräpar men hittade inget bladmått så jag vågade inte byta. Nån kanske kan svara på om det är rätt elektrodavstånd från början eller? Det är ju orginal trots allt. Eller måste man kolla elektrodavståndet? mvh |
|
|
Stavros, det skall vara rätt elektrodavstånd men det skadar givetvis inte att kolla. (iofs har avståndet alltid varit rätt på alla stift som är fabriksinställda, som jag har mätt på) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: Okidok, måste finna bladmåttet! | |
|
Pelle>>>Din vagn är inte helt igenom original vad jag förstått :) Kanske därav problemen med Bosch super 4....Vild gissning ;) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.