AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
456

E34 -Några frågor

Hej!

1. Min bil är en import med eftermonterade spolarmunstycken till lysena fram, 6x varav 2x för dimljusen. Utan att jag märkt det så har alla(!) slutat att spruta. De till rutan fungerar perfekt och de gjorde även de övriga tills allt la av. Jag har provat att köra in ståltråd och lirka. Jag kan inte se några slangar någonstans så de har gjort ett väldigt snyggt jobb. Innan jag börjar rota, kan jag prova något enklare innan? Det är inte så att de drivs av en separat pump, som strejkar? Det har alltså slutat tvärt, och det läcker ingenstans undertill.

2. Om ett/flera hjullager är defekt, hur märker man det? Jag läste i Vi-bilägare där en Volvo hade ett defekt hjullager, och enligt dem var symptomen ett "brummande". Jag har brummande speciellt när bilen är kall, 60-100km/h, som sedan avtar efter en tids körning. Jag har haft uppe detta en gång tidigare, men jag har varken haft tid eller pengar att låta verkstäder fortsätta undersöka. Skulle det kunna vara ett hjullager? För övrigt är tomgången jämn men orolig, och vattenpumpen sitter inte riktigt fast enligt senaste verkstaden. Någon samband?

/Gunnar.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Hej gunnar ang. fråga två :

Så kan det mycket möjligt vara ditt hjullager som är på väg att gå sönder . Men det låter konstigt att brummandet försvinner eller avtar efter ett tag .

Byte i veckan på min pappas volvo 855 då just det här brummandet fanns i bilen . (som försvan)

MVH Tony B BMW 525i
pe
123
pettan
528t-99
323-81 bus
325-88 Tic
om jag inte minns fel så sitter det en separat pump för spolningen på strålkastarna, har för mig att den är något större än den till vindrutan
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
är det samma brummande ljud om du kör i en höger- eller vänsterkurva?.......om det är ett hjullager så brukar ljudet ändras i höger- resp. vänsterkurvor beroende på vilket hjul(lager) som belastas mest......
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
forts. på Gregers inlägg:
På min bil brummade ett hjullager beroende på om man svängde åt höger eller vänster. Det anmärkningsvärda var att brummandet tystnade när man BELASTADE hjulet, vilket gjorde att jag bytte på "fel" sida först! Alltså, om det blir tyst när du svänger vänster är det troligen högerlagret!!! Bakvänt !!!

OO=00=OO
Matskoolio:
Skumt, de erfarenheter jag har är att om det tystnar när du svänger vänster, så är det det obelastade (vänstra) lagret som är slut. Varför det blev som det blev i ditt fall kan jag inte svara på, men jag tror att ditt fall hör till undantagen som bekräftar regeln.

mvh
Berg

Life's a bitch..... and then you die.....
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Åk in till en däckfirma annars, de kan ju spinna fart på hjulen med den där "vagnen" de har för balansering på bilen... då borde ett dåligt hjullager avslöja sig...
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>>Matskoolio.........hade samma fenomen som du...så jag bytte oxå på "fel" sida först.....
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
ang fråga 1: spolarslangarna som är till de munstyckena ligger inbyggda i kofångaren. Om man lossar kofångaren på höger sida och lite på vänster så kan man svänga ut den så att man kan se slangarna. Dem är delbara med en koppling ungefär under lysena på höger sida, (den kan sitta som FAN). Nu vet du det.
Jag skulle tippa på att det bara är en säkring som gått för jag för mig att det sitter en separat pump till det.

Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.