|
|
|
|---|---|
|
Fick igång min MkIV idag, fick fram både meny och BMW-loggan. Men sedan fick jag en konstig bild när jag startade nästa gång, en lite blå i överkant som täckte 20% av skärmen och resterande var helt grön, det visades efter att BMW-loggan hade visats. Jag fick fram menyn osv. på MkIV tack vare att jag uppgraderade mjukvaran med version 22.1. Men jag har v22 också, så jag undrar om man kan nedgradera navigatorn till 22 så man kanske kan slippa problemet som kom med 22.1? Eller har ni varit med om något liknande så du kanske vet ett annat sätt att få den att fungera?? /Hammar | |
|
Både V22 och V22.1 ger 4-1/20 så det ändrar inget. Om den visade både meny och BMW loggan så är nog navigatorn OK nu. Frågan är bara vad det är som stör. Visst bytte du video modul också? Vilken modul har du nu (artikel nr)? /RS2 |
|
|
Jag har videomodul nr: 65 5 06 936 759 har tagit bort batteriet och ska kolla nu om felet kvarstår. Den visade först BMW-loggan och sedan menyn direkt efter uppgraderingen. Men nu visas bara loggan ibland och direkt efter loggan kommer den konstiga bilden som liknar en test-bild med tre färger (trodde förut att det var två). /Hammar |
|
|
Har kollat nu, nu blir det samma sak. Men jag har märkt att BMW-loggan är något förskjuten i sidled, det saknas kanske en halv centimeter på höger sida om loggan. Sedan när den försvinner så visas samma konstiga "bild". Märkte att när den är kopplad via videomodulen så visar den tre rader med färger, när den är kopplad utan videomodul så visar den två rader. Kan man göra om uppgraderingen på något sätt, jag tror det kan lösa problemet? Ska man få tag på v.19 för att nedgradera MkIV? /Hammar |
|
|
Jag tror inte det hjälper med att nedgradera navigatorn (Mk4 kan endast använda V20.1 eller nyare, de enda versionerna som finns ute är 4-1/12 och 4-1/20). Det låter mer som om navigatorn inte känns igen av övrig elektronik (hade BMW försökt koda om navigatorn för bilen) eller något annat strul med adapter kabeln. Kolla din email. /RS2 |
|
|
Jag tänker så här: Först kunde jag inte ens få fram något från navigatorn, den visade ingen bild och videomodulen uppförde sig konstigt efter att MkIV kopplats bort från den. (Det tog lång tid innan den tog över efter MkIV) Sedan när jag prövade att uppgradera med 22.1 så fick jag till slut en bild med hela uppgraderingsförfarandet. Men sedan gick det inte mer som du vet. Så jag tänker nu att det kanske blev korrupt data vid uppgraderingen? Skulle det då gå att nedgradera och sedan göra en ny uppgradering så kanske det går bättre. Tänker jag fel då? :-) Hur det än är så ska den förmodligen fungera på min bil, det var ju beviset då jag fick upp menyn och loggan, eller? BMW försökte koda om, men först kunde de inte ens hitta den via DIS utan först efter att ha visat dem denna text så lyckades de få fram den i DIS: Länk (Läs under "Navigation computer replacement MkIII".) Eftersom de säger som förklaring att det är för stort steg att uppgradera från MkI till MkIV så har jag svårt för att gå till dem igen och be dem pröva på nytt att koda om navigatorn. Nu har de något att säga om man frågar och kommer väl förmodligen hålla stenhårt på den policyn. De var mycket snälla då jag lämnade in bilen senast, de gav mig ett mycket rabatterat pris för felsökningen, om jag ber dem försöka igen så tror jag de säger nej helt enkelt till att en försöka igen. Finns det någon annan i gbg (eller omkring där) som kan koda om navigatorn? /Hammar |
|
|
Om BMW logan kom fram vid uppstart och menyerna fungerade så är det nog inget fel på navigatorn eller programvaran. Jag tror fortfarande att det är nog med kablaget eller att övriga bilens elektronik inte känner av att det finns en navigator installerad. Om BMW inte kunde koda om bilen utan att du visade service bulletinen ovan så är det bara ett bevis för att de inte gjort detta tidigare eller har tillräcklig kunskap om detta (kanske därför du också fick ett bra pris). Jag ska se om jag inte hittar installations anvisningarna och kopplings schemat för MK3 uppgraderingen till E39 (det bör vara samma kablage sedan för MK4). /RS2 |
|
|
Nu när menyerna kommer fram så fungerar de inte, det går inte att markera dem. Sedan efter en sekund så är det som om hela bilden "hoppar" ner på skärmen eftersom jag kan i vissa fall, om jag trycker på knapparna när BMW-loggan visas och när delar av menyn visas, få fram menyn och få den att stanna kvar i bild, men den läggs så långt ner att jag bara kan se GPS-navigation som tillval, men de går inte att markera på något sätt. Svårt att förklara, ska försöka skapa en filmsekvens av det med min kamera så du kan se själv, enklast så. BMW-loggan visas endas efter att bilen har gått i vila, sedan visas bara den konstiga bilden och om jag har tur så visas menyerna en kort sekund. Om jag stänger av tändnignen och väntar 4 sek och startar igen så kopplas videomodulen in istället, så något skumt är det. Jag har som sagt ett kabalage som ska vara till MkI till MkIII uppgradering. (Enligt ETK, och MkII fungerade med kablarna) Installationsanvisningarna kan vara till god hjälp. Det bästa vore om det gick att hitta en instruktion för teknikern, som han kan följa för att koda in navigatorn ordentligt och det blir billigare för mig också för jag tror som sagt inte jag får samma rabatt igen om jag ber dem göra ett nytt försök så om man fick en instruktion vore det bra. ;-) Återkommer med filmsekvensen... /Hammar |
|
|
Här kan du se när loggan visas: http.//www.mekartips.com/BMWLogga.AVI (Som du ser så är loggan förskjuten i sidled något, även den konstiga bilden är samma) Och här när loggan väl har visats och man ska starta igen: http.//www.mekartips.com/NoLOGO.avi Ska försöka få sekvens på när menyn laddas också om du vill, så ser du hur den hamnar när väl menyn har "hoppat ner". /Hammar |
|
|
Här kan du se när loggan visas: Länk (Som du ser så är loggan förskjuten i sidled något, även den konstiga bilden är samma) Och här när loggan väl har visats och man ska starta igen: Länk Ska försöka få sekvens på när menyn laddas också om du vill, så ser du hur den hamnar när väl menyn har "hoppat ner". /Hammar |
|
|
Hammar, Jag tror det finns stort hopp om att du ska få ordning på detta! Det är nämligen så att BMW i Tyskland säljer ett MK4 (DVD) navigator eftermonterings kit till E39 (65 90 0 303 579) så bevisligen fungerar det med rätt kablage även i E39 om man kodar om bilen (så bilen är inte alls för gammal som BMW Sverige säger). Angående hur man gör kodningen så är det som det beskrivs i bulletinen ovan med skillnaden att man ska välja "retrofit" i steg 4 istället för "conversion". Kolla din email. /RS2 |
|
|
Ok, låter suveränt! Jag ska ringa dem redan i morgon och se om de kan klämma in mig mot slutet av dagen. Ett stort tack RS2 för din mail, det känns redan bättre. ;-) Det ser ut som det är endast Mk4-installation utan videomodul så kabeln ser lite annorlunda ut, men det ska ju inte spela någon roll eftersom det är ändå "samma" blå kabel som ska till skärmen från video/navigatorn. Jag är nästan helt säker på att kabalaget är korrekt så jag tror på dig om att det måste vara kodningen i så fall. Ok, så då var vi på rätt väg när man gjorde "omkodningen". Så det är bara att följa pappret fast välja "retrofit" då istället? Det borde de väl kunna göra på mindre än en halvtimma på BMW eller? (Koppla in bilen till dator går ju på någon minut så...) Men att kodningen går alltså till så som de skriver i pappret? I så fall så visste de inte hur man gjorde, för något sådan hade de aldrig gjort förut så de och eftersom de var noga med att poängtera att det sker på egen risk och jag får själv stå för vad som kan hända med bilen. /Hammar |
|
|
Hammar, Jag har ingen egen erfarenhet av E39 så du får dubbelkolla kablage, kopplingar och artikel nummer på det du har än en gång så du kan utesluta att det är något fel på de delar du har idag. Konstigt att BMW verkstaden inte har koll på hur man gör en omkodning. Det måste man ju alltid göra så fort man byter ut någon styr- eller kontrollenhet i bilen för att det ska fungera! Du ska ju inte behöva betala läropengar för något de aldrig gjort tidigare. Försäkra dig om att du får någon mekaniker som kan detta nästa gång. Om de vet vad de gör så ska det inte ta många minuter (förutsatt att det fungerar). På min verkstad så hade de aldrig programmerat om Car and Key Memory funktionerna eller uppgraderat motorstyrningen på någon bil innan jag ville ha detta gjort så man blir lite förvånad över kompetensen ute på många BMW verkstäder. ;-) Lycka till än en gång! /RS2 |
|
|
Kodningen gör inte ett smack när det gäller funktionen. Allt den resulterar i är att i naviagotorns servicemeny får man rätt chassinummer. Problemet här verkar vara att det är en TV från en MKI navi som fortfarande är inkopplad och det går inte ihop sig. Föreslår att du kopplar ur TV'n helt och hållet och i stället kopplar den blå kontakten direkt till Navin på prov. Mvh Björn Länk |
|
|
Björn, Kodningen är till för att bilens övriga elektronik ska känna till att en viss enhet (t ex navigator) finns installerad i bilen samt att alla insignaler som behövs till denna är korrekta (eftersom samma enheter används till olika bilmodeller) samt att on-board monitorn ska starta på navigatorns programvara och inte det inbyggda programmet i video enheten. Ibland så kan det räcka med att koppla bort batteriet under en längre tid för att de olika enheterna ska hitta varandra igen men det korrekta och bästa sättet är att koda om enheterna via DIS. /RS2 |
|
|
Jag har dess utom redan ordnat med ny videomodul och ny skärm så allt är "up to date". Inget av MkI är kvar i bilen. Det enda som inte är den senaste nu är radioenheten. ;-) /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.