AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.935

Rutan ramlar ner?

Wo
34
Wolverine
318ti Compact 95
När jag ska dra ner min sidoruta så ramlar den liksom ner framåt...som om den släpper inne i dörren? vad kan var fel? är det enkelt att fixa själv?

Tacksam för svar
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Den har antagligen lossnat ifrån staget som den sitter fast i, har hänt mig en gång förut. Bara att ta bort dörrsidan och undersöka vad det är frågan om, inte speciellt svårt men ganska tråkigt och tidsödande.

Mvh Jens
BMW CS # 5080

Min bil: Länk
Wo
34
Wolverine
318ti Compact 95
Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig hur i h-vete man får bort dörrsidan? är det bara rycka och slita som gäller? hittar inga skruvar som man kan ta bort! vill ju inte första den!!
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

precis vid dörrhandtaget (på insidan) sitter det två stycken plastpluttar. dessa pillas bort med en skruvmejsel. bakom dessa
plast pluttar så sitter det två stycken skruvar. stjärnskruv om jag inte missminner mig.

När dessa två skruvar att utskruvade så rycker du till i dörrhandtaget, och dörrsidan lossnar.

Ps. tror att det finns ett mektips som tar upp hur man tar bort dörrsidan. tips: kolla på byte av elhissar e36 eller nått sånt.

//K

---------------------------------
[ Länk ]
bmwdr
Har samma problem på min 318.... det är så att dom plsatplopparna brular bli slitna med tiden.. kanske barab dom som behövs bytas! ingen dyr historia!

Om du har riktigt tur kan det vara att den bara har ploppat ut sig själv från fästena försök att trycka dit rutan.. Börja med att ta av dörrsidan!!

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
Wo
34
Wolverine
318ti Compact 95
Ja jag tror att den bara lossnat men jag vet ju inte får ju inte bort den förbannade dörrsidan...men ska försöka ikväll när jag kommer hem från jobbet! :) då blir det meka av! :)
Aldric
Det som antagligen hänt är att din ruta släppt från det främre av dom 2 "spår" glaset löper i. Du kan tänka på dessa spår som en förlängning av karmen rutan sitter i när den är uppvevad. Det tog mig en hel lördag att få tillbaka min ruta i min E36a när den trillat ur, det är förbannat trångt och det går inte att komma åt speciellt lätt utan antingen riktigt lurigt konstruerade verktyg eller mer våld än du är sugen på ;). Dessutom vet jag inte vad du tycker om att bruka våld på glas, jag var inte så fascinerad av det ... ;)

Dörrsidan får du bort genom att skruva ur låsknoppen, sen är det dom 2 plastplupparna/skruvarna på insidan handtaget i dörren som nämnts tidigare. När dom 2 skruvarna är borta är det bara att ta tag i nederkant av dörrsidan och slita inåt mot bilen till. Den sitter fast så hela vägen runt, förutom på ovansidan, där ska dörrsidan lyftas uppåt istället för inåt. Ta isär det och kolla, men som sagt så det är j*****t meckigt att få tillbaka rutan i dessa horisontella "spår".

Lycka till :)

"Citius, alius, fortius"

MvH
Dennis
Wo
34
Wolverine
318ti Compact 95
Tack Dennis för ditt inlägg...verkar som detta blir projektet för helgen och inte för kvällen! :/ Nää våld mot glas e ju ingen hit... Men pilliga jobb har man ju ufört tidigare... inte på BMW men ändå...byta laddningsregulator på en Renault Clio...det var inte heller helt lätt kan jag säga.... men det gick! :) och jag sparade en hel del flis! :)

Wo
34
Wolverine
318ti Compact 95
Nu har jag fixat rutan! :) jag hade nog tur i oturen tror jag...tog en kvart att fixa! :) Den metall skena som rutan ska glida ner i när den går ner i dörren hade..lossnat från sina fästen och ramlat ner i dörren så den låg där och skramla... så det var bara att skjuta upp den på plats och sätta fast den...och sedan montera tillbaka dörrsidan! :) pice of cake! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.