|
|
|
|---|---|
| Fick nerslag på att handbromsen tog för svagt på min 730 -88.. Hur får man lättast fart på handbromsen så den tar bättre? Har ingen större lust att sätta mig o riva bilen nu när man vill vara ute o köra =) | |
| Jag skulle nog fixa det ordentligt på en gång. Har samma fel, har beställt delar från motornord, en par hundra. Känns bra när det är gjort. Kan nog vara mycke bra att smörja upp allt oxå, allt bruka röra lite trögt på sig. | |
|
Du kan prova att lyfta på damasken runt handbromsen och ta en lång tio mm hylsa med förlängare och prova se om det går att dra åt lite till. Annars finns det inga genvägar ,bara bort med hjul, ok och skiva.Titta så inte vajrarna är skadade i höljet för då är det lika bra att byta rubbet,,, |
|
Ras.mus |
Kan ju prova med att köra en liten bit med bromsen dragen oxå ju.. Alltså att använda den flitigt under en period för att se om den kommer igång igen. Är ju oftast brist på användning som gör dessa så dåliga. Fast det är klart, åker du på ombesiktning en gång till så är det ju utslängda pengar men kan du på något sätt kolla att den tar bättre så kan det ju vara värt det. Kan ju t.ex. mäta upp bromssträckan från 50 med endast handbroms och se om den blir bättre och bättre. |
|
Absolut vanligaste orsaken är som sagt att bromsen använts för sällan. Länkaget mellan vajer och backar kärvar ihop=>Backarna går inte tillbaka när bromsen släpps= Backarna slits ned fullständigt. En annan orsak brukar vara att hjulmuttrarna smörjts med vanlig olja. Oljan slungas ut i bromsskivan och handbromsbackarna får jobba i oljebad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.