|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en BMW M3 E-36 som rullat 8000Mil. Nu helt plösligt så är motorn helt konstig. När den är kall så fungerar den helt ok det finns bra med kraft och allt ser ljust ut men så fort den kommer upp i arbetstemperatur så går den som en påse nötter. Motorn är orolig vid tomgång. Den bluddrar och har ingen kraft alls. Det gäller i hela registret. Ibland när man varvar den högt på 1-2 växel så smäller det i avgassystemet. Det känns som den inte går på alla cylindrar. Jag trodde att det var något fel i någon sladd (glappkontakt) från början, men det verkar konstigt för varje gång alltid när motorn blir varm så går den som skit. När den är kall så fungerar den super. Någon som varit med om detta tidigare? | |
Bmw ludde |
lamdasonden ? Bilen: Länk |
|
Skulle också tro att det är lambdasonden/erna som spökar. Du kan ju prova att ta loss dem först och göra rent sonderna och kontakterna för att se om det blir bättre innan du köper nya eftersom de är ganska dyra (runt 1000:-/st). Anledningen till att bilen går bra när den är kall är att motorstyrningen inte tar några värden ifrån lambdasonderna då utan endast när motorn blivit varm och ger då dessa fel värden så kan det få till följd att bilen går dåligt. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Någon som bor i malmö som vill låna ut sinna lambda sonder? Kan man kolla på något sätt? Typ Ohm mäta dom? Vilket värde skall dom ha? Är det speciella lambda sonder. Jag har en BMW 328 också. Kan jag ta dom från den och testa ? Någon som vet? Det sitter 2st Lambda sonder på 328 också. |
|
|
Tror inte det funkar att bara mäta resistansen lr liknande med en vanlig multimeter utan jag tror att man måste ha ett speciellt instrument för att kolla om lambdasonder funkar som de ska. Däremot tror jag att det går alldeles utmärkt att använda lambdasonderna ifrån 328:an förutsatt att den har samma antal kablar, brukar vara tre lr fyra på en lambdasond. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
| förrän du byter lambdasonderna kan du koppla ur dina när motorn är varm. den ska då gå på ett förinställt lambdavärde. det blir säkert fet bränsleblandning, men den borde fungera utan att bluddra och ha sig. bara för att testa. | |
| Kan det vara ett taskigt tändstift? Ett stift med sprucken isolator kan kortsluta när det blir varmt och sprickan expanderar. | |
| Kolla upp kallstarten,låter som den får på tok för mycket sås,dom kan "hänga" sig ibland. | |
|
kan även vara den del som sitter på luftintaget dit slangen från ventilkåpan är kopplad (vevhusventilation) i delen finns ett membran som kan gå sönder, gjorde det på min, kolla med att spraya startgas eller liknande på delen. Ifall motorn varvar upp när du sprayar så är det där felet är. Aldrig mera framhjulsdrivet! |
|
|
Hej jag skall kolla alla de tips jag fått. Jag vill få M3 att fungera nu så snabbt som möjligt. Och ett STORT tack till alla er som hjälpt till med olika lösningar. Glad påsk på er. |
|
328_huggarn |
skriv gärna här vad som var fel när du kommer fram till det... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.