|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Jag satte på mina 17/235/40 runt om på min 328 touring. Spårkänslig var den så det heter duga!! Nu har jag gjort en fyrhjulsinställning och det vart bättre men inte bra. Så jag tänker köpa däck och just nu har jag yokohama däck. Går det bra att blanda olika märken eller måste jag köpa 4 st nya runt om? Och vilket märke föredrar ni som inte spårar? det ska väl vara 225 så det inte spårar eller 215 om det passar på mina fälgar. | |
|
Har precis samma symtom på min med samma däck dimension. Har oxå funderingar på lite smalare däck fram, hoppas att nån har lite erfarenheter på den biten. |
|
| vad har du för däck? och hur slitna? | |
| jag körde med 215-45 17" på min 325 och det var spårigt redan där, blir spännande att se hur det går med 328:an | |
|
Har Dunlop SP SPORT 9000 225/40 R18 ZR fram, 255 av samma fabrikat bak. Spårar inte nämnvärt. Länk |
|
| Jo dem flesta säger ju att 225 ska va mindre spårkänsligt än 235..1 cm!!!! konstigt | |
|
Jackass: Nja, det blir ju 20 mm per axel. Det kan vara så att man får bägaren att rinna över med den ökningen. /Anton |
|
| hmm ok! | |
TobbeBMW |
Mina 225:or (TSV Venom) är inte spårkänliga alls, men var när jag köpte bilen. Nya däck (Marschall) gjorde susen. slitna o breda däck är som att åka isbana :-) |
| Tobbe: ok vilken tum hade du då? 17? och nån som vet om jag måste köpa alla 4 nya eller kan jag blanda och köpa 2 st fram? | |
| Är det ingen som har några tips om däck som är bra?! | |
|
Du bör helst inte blanda däcksfabrikat eller däckstyp bak o fram. Då kan du få läbbiga egenskaper (och farliga). Bra däck? Sök på tidigare inlägg i ämnet så hittar du lika många åsikter som det finns ägare. Med däck är det oftast (för att inte säga alltid) att du får vad du betalar för. Själv har jag inte jättestor erfarenhet av olika fabrikat. Dunlop och Michelin (av typen sportdäck) har jag dock provat och har bara positiva reaktioner från. Värre var det med en uppsättning taiwanesiska däck (sumitomo), dom var inge roliga... Länk |
|
| Ok tackar det var det jag ville veta :) | |
|
jag körde innan med kumho 712 225 runt om, nu har jag 235 goodyear f1 gsd-3 och f1orna spårar klart mindre. låter konstigt men det är sant. det var det första som slog mig när jag körde iväg med f1orna för första gången. har en polare vars 205/50 16" pirelli p6000 spårar ganska mycket också, verkar hänga mycket på tillverkare/modell. MVH // Harris Länk |
|
|
Är det inte så att däck med "rond" kant har mindre sjans att spåra? Anders S: Hur tycker du ljudnivån är på Sport 9000? Är dessa däck lika ronda som t.ex Toyo och Falken? |
|
|
Gamla och slitna däck brukar nästan alltid göra att bilen blir mer spårkänslig. Är däcken dessutom lite snedslitna blir det ofta ännu värre! En faktor som många förbiser är fälgarnas ET-värde! "Piratfälgar" har ofta lägre ET än BMW-originalfälgar, vilket gör att hjulen hamnar längre ut i hjulhusen. Då centrumlinjen på däcket är längre ut, ökar även hävstångseffekten på styrlederna = mer spårkänslig! På E36/E46 brukar piratfälgarna t ex ofta ligga på ET 35 mm. På BMW-originalfälgar ligger ET på 42 mm när det är "mindre hjul". När det gäller "större hjul" har BMW-originalfälgar ofta ett ET-värde som är upp mot ET 47 mm! Morten, jag tycker personligen att SP9000 är betydligt bullrigare än t ex Conti Sportcontact (1). För övrigt tycker jag att conti-däcken har både bättre grepp, bullrar mindre och går mjukare än Dunlop SP9000...om jag skulle välja mellan de två däcken hade jag valt Continental! Detta gäller erfarenheter jag har av 16"-hjul på min bil. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Morten, Tycker att Dunlopdäcken har en ganska hög ljudnivå, har egentligen inte så mycket att jämföra med. Egentligen bara Michelin Pilot Sport i samma dimensioner, dessa satt visserligen på en E46:a vilket gör det svårt att jämföra men jag inbillar mig att dom är lite bullrigare ändå. Länk |
|
|
Mina yokoham däck är väldigt bullriga. Jag såg ett test mellan tre olika däck..yoko fick sämst betyg =( någon som har erfarenhet av yokohama däck? och på mina så är det ju sämre gummi fram men kan jag flytta dem bättre däcken från bak till fram?! då kanske det spårar mindre men blir det sämre bak då? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det bästa 18" tumshjulen jag kört som inte ens spårade på de rejäla rodelbanor tillväg som vi råkar ha från motorvägen in mot Hassoland var de NYA Michelin PS2 som satt på Krutis.540T De var "överlägsna" mina 17" Conti SP2 som normalt inte spårar alls utom just på den dåliga väg. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har 18-tummare med 225/40 och 255/35 Conti SportContact2 på, fick dem "påsatta" i torsdags. Jäklar vad den spårar...minns inte att den gjorde det förra sommaren...inte så mycket iaf... Till saken hör att jag fick med spacers när jag köpte fälgarna, men jag använde inte dem i fjor. Men i torsdags nämnde jag för däckkillen att det fanns spacers och då tyckte han att "vi" skulle sätta på dem... Kan det bero på "spacerna" att det spårar så j-t? / Joakim Länk |
|
|
Joakim, eftersom du flyttar ut hjulen med spacers, kan de mycket väl vara orsaken till att bilen spårar! Testa utan spacers (om hjulen får plats så de inte tar i någonstans). Jag är nästan säker på att du kommer uppleva bilen som lugnare! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.