|
|
|
|---|---|
|
Hämtade bilen från verkstan igår efter byte av spindelled. Tänkte inte på det först men har nu senare konstaterat att ratten numera pekar kl 13 när hjulen är raka. Påpekade detta för verkstan som sa att dom inte hade gjort någon hjulinställning eller liknande. Men att jag naturligvis kunde lämna in bilen för justering. a) vad kan ha hänt? b) kan jag lätt fixa det själv genom att lossa på ratten på något vis? (M3 ratt utan airbag) | |
|
Om man bökar med framvagnen händer det att ratten blir sned. Exempelvis om man byter styrleder. Har aldrig haft bort ratten på en E36'a men på en E30 är det bara att ta bort ratten flytta den några splines åt rätt håll och montera den igen. Troligen är det inte desto mera invecklat på en E36 ratt utan airbag. Men detta kan säkert någon annan svara på. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
Gör en riktig hjulinställning så hamnar ratten rakt igen! Kostar från ca 600kr och uppåt för en fyrhjulsinställning. Dock finns det verkstäder som vill ha 1500-2000 utan att rodna... Om man har bytt delar i styrning eller liknande, bör man alltid göra en riktig hjulinställning. Annars finns det risk för att däcken slits både snabbt och snett. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ändra inte rattens position...utan det ska justeras med styrstagen. I mina ögon så har verkstaden missat att göra detta jobb rätt! Sen stämmer det inte att ratten ändrar sig själv om man inte har rört längden på styrstaget/stagen. Så dom har helt enkelt ändrat på framvagnsjusteringen på den sidan dom har bytt spindelleden på. /Pelle |
|
|
Var inne tidigt imorse och påpekade att jag reklarmerar reparationen. Sen förklarade jag mitt ärende. Dock så menade dom på att dom inte har gjort någonting med styrningen överhuvudtaget samt att det var i stort sett omöjligt då det dom har bytt (spindelleden nära och straxt "under" däcket) har fasta lägen. Dom var dock tillmötesgående och skulle kika på det under dagen. |
|
|
det är nog så att hjulinställning alltid måste göras på en bmw om man bytt spindelled(er). finnes ej två exakt likadana spindelleder, gäller såväl gjutna som dem av plåt. Ifall ratten är sned, ungefär i läge kl 13 så bör man vrid ungefär 1/2 varv på styrstagen, alltid lika mycket på båda sidor. Aldrig mera framhjulsdrivet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.