|
|
|
|---|---|
Yugge |
Tjenare era m3 älskare Undrar vilken typ av bensin man ska använda i M3 har hört både 95 och 96 och då undrar jag vad händer med motorn om till ex förra ägare hade 95 nästa 96 osv |
Agge |
Vet inte vad som händer om man använder 95/96, men jag tankar bara 98 till min. Det står även så i instruktionsboken. Mvh //Agge |
|
Desto högre oktan desto bättre, eller? Mvh, Robban |
|
Yugge |
Då har man fått svar av hel fel personer , 98 låter rimligt Undrar vad som händer om man olika ägare har haft olika bensin typer i bilen |
|
Vi har haft den disskussionen flera gånger på Sporthoj.com och i princip kommit fram till att 95 går lika bra som 98. Dessutom är ju sporthojarna betydligt mer extrema än en M3:a så jag ser ingen anledning till att köra 98-oktanigt i BMW:n. Verkar konstigt att instruktionsboken rekommenderar 98... Högre oktantal innebär väl bara att bensinen klarar högre kompression innan den självantänder (motorn spikar) och det är ju ingen risk i en M3:a ävan om man kör på 95, eller? |
|
|
Bilen kan köras på 95 oktan, men går bättre desto högre oktantal du tankar! Det händer ingenting annat än att verkningsgraden i motorn blir lägre med 95 oktan, vilket i klartext betyder att motorn lämnar lite lägre effekt och kan dra lite mer bensin. Det finns inte något "minne" som ställer in sig efter vilken bensin som brukar tankas, utan motorstyrningen ställer om tändningen flera gånger i sekunden för att optimera inställningen efter bensinens oktantal. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Elfrippo, har MC-motorerna knacksensorer? Om de inte har det, vinner man inget på att tanka högre oktantal än motorn är konstruerad för att klara. (vilket är 95oktan) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, då kanske det lönar sig med 98 i bilen i alla fall. | |
|
I en sporthoj går det alldeles utmärkt att tanka 95 oktan eftersom de saknar knacksensorer och även är konstruerade för att köras på 95 oktan. En m3:a är däremot konstruerad för att köras på 98 oktan och har som Johan B säger knacksensor som ställer ned tändningen om den körs på 95 oktan vilket leder till att den går aningen sämre. Jag tankade alltid 95 oktan i min R1:a som jag hade förra sommaren men jag tankar också alltid 98 oktan i min m3:a. Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
|
Jag hade faktiskt ingen aning om att M3:an hade knacksensor. Man borde inte häva ur sig så mycket innan man har läst på :-) Så du har kört R1:a, JN! Börjar du inte sakna den nu när det fina vädret börjar visa sig? Själv saknar jag hojen (Yamaha R6) så mycket redan jag har funderat på att skrota bilplanerna och köpa hoj igen istället. Nu har dock bestämt mig för att i alla fall köra M3 i en säsong och se vad jag tycker om det innan jag skaffar hoj igen. Jag körde R6:an i två och en halv säsong och det är ju trots allt kul med lite omväxling, även om man blir galen av habegär så fort man ser en sporthoj dra förbi. Morsan och farsan har dessutom glidare som jag får köra så mycket jag vill, men det enda man tänker på när man kör dem är att man vill sitta på en sporthoj igen... |
|
|
Jo, visst blir man sugen på att skaffa en hoj igen men när man har lite taskig ekonomi så måste man tyvärr prioritera och då blev det en m3:a istället. En bil är ju även lite mera praktisk och heller inte lika väderberoende som en hoj så jag tyckte att jag fick mera valuta för pengarna i en bil. Sedan så kanske det är lika bra man är utan hoj också, man kör nog ihjäl sig för lr senare annars :) Mvh Jens BMW CS # 5080 Min bil: Länk |
|
| Jo, hojen är ju farlig, dyr och opraktisk. Det var nog det praktiska som fick mig att sälja den (tillsammans med de höga kostnaderna). Bilen kan man ju använda när som helst: till stranden, kompisar osv. | |
E-28 Racer! |
98! Kör t.o.,m min gamla 528 på 98 så! |
Dunlopracer |
kör 98 oktan i min m3a.vid vissa tillfällen så körs den på betytligt högre oktanhalt ca 102oktan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.