|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, finns det någon som kör eller har kört sin 530D på den röda dieseln? Jag pratade med den lokala BMW verkstaden och dom menade på att 530D inte går att köra på "polto" Någon förklaring till varför detta inte skulle gå fick jag inte, han sade bara att pumpen skurit. Jag finner detta osannolikt eftersom finndieseln är mycket "fetare" än vår "light" diesel i Sverige, så den borde ju rimligtvis smörja bättre än tvärtom. Det kanske har något med Commonrail att göra, vad vet jag? Vad tror ni? Polarbear | |
|
Vad det beror på är att Commonrailsystem skurit men det beror knappast på polton utan även andra bilmärken har haft problem med Commonrail ..men skulle din skära så skulle verkstaden utan tvekan se polton som en klar möjlighet att slippa åtgärda felet på garantin det är vad det handlar om..en av mina vänner köpte en ny 330d den fick det efter ett tag bytas hela bränslesystemet på och han hade bara tankat på svensk och tysk mack...däremot så sägs det att man ska vara försiktigare med skitiga farmartankar om man har Commonrail Har för mig att någon annan norrifrån skivit på forumet om samma problem men har för mig att det var en MB där han blev nekad garanti för verkstaden sa felet var soppan från Finland |
|
|
Den sk finndieseln är precis samma som vanlig diesel, den röda färgen är ett färgämne (furfural) som används i Finland pga skatteskäl.(får ej användas i trafiken i Finland.) |
|
|
Men dieseln i Finland är "fetare" än den som vi har, eller hur? Jag har även en 525TDS som jag från och till tanka polto i, och med den bilen så är den en markant skillnad på krutet under huven. Det känns som om man fått 20hk till tex. där man normalt får gå ner på 2:ans växel kan man lugnt ligga kvar på 3:an. Jag vet inte hur 530D känns med resp utan polto därför att jag har alldeles nyss köpt den och verkmästarn på BMW:s ord klingar fortfarande i bakhuvudet. Men det är sant som ni säger, polton är bara färgad diesel så det ska inte vara några problem. Polarbear |
|
|
henell: Är det den vita touringen från Englunds du köpt? Bara nyfiken. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Kom just på att den vita hos Englunds är en 01:a. Hans Olof BMWCS Nord #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Denna mannen: Länk (och tillika känd på forumet såsom Dieselmeken..) torde sitta in med svaret på era frågor ( passa också på att lära er mer om diesel på hans hemsida) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
här i umeå repar dem inte BMW på garanti som gått på polto. Det sa i alla fall ägarn själv när jag snackade med honom. |
|
|
Om ni kör med den finska motorbrännoljan skall ni använda den som är för vintern, den är den lättaste går i Finland under namnet TEMPERA GREEN -29/-34. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.