AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.747

Tankmätaren!!

Sida 1 av 2
henkeboy
Hallo min tankmätare funkar inte när det kommer under 20 liter så stämmer den inte! Vad ska jag göra ska jag byta den? Och i isåfall hur tacksam för tipps!
Känner igen problemet henkeboy;

Länk

Tips tas som sagt emot tacksamt!
Visa användare
133
ollie
120d -2007
har samma problem fast ja har en e34....

fast jag tror d beror på att tanken e juh ganska stor (80 liter) så d blir juh en del "skvalpande"

ollie...
Ja har åxå likadant på min. Det är först när tankmätaren går ned på det röda som den stabiliserar sig......

PH
Dr_Mario
jag har samma problem som ni andra mätaren visar olika varje gång förutom när den går väldigt långt ner eller riktigt högt upp faktiskt. jag tänkte bara höra om era bensinvarningslampor lyser lite när de vill också?? jag ska kolla givaren i tanken under julveckan och försöka få bukt med problemet.. Kan kanske vara något glappfel i givaren eller att den inte får kontakt.
Es
96
Eson
520i -88
Tjena Dr_Mario å alla andra!

Håller med dig om att bensinvarningslampan lyser lite som den vill, men jag tror det är helt naturligt. Som jag har märkt på min så börjar den "blinka" lite då å då när man är nere på rött. Oftast vid gaspådrag och liknande situationer.

Allt som oftas när jag kör så om man väntar med att tanka tills dess att mätare lyser konstant så har man ca 13 liter kvar i tanken. Om man tankar när lampan börjar lysa så finns det närmare 20 liter kvar.

Tycker peronligen att detta är lite drygt att inte "exakt" veta hur mycket soppa man har kvar. Om någon kommer på en förbättring på detta så är alla tips välkommna.

Ha det bra!
//Eson
Mu
6
Mujaffa
535i -89
Min "km kvar innan soppan är slut" i färddatorn påstod att jag hade 75 km kvar i tanken när jag fick bensinstopp. Det verkar som den funkar bra ner till 80 km kvar, sedan slutar den att sjunka - ganska okul...
Någon annan som har sett detta?

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
jag har kört min tills jag bara fick ett streck i "km kvar innan soppan är slut" ....men jag får ändå bara i ca 70 liter....
Hej alla
Jag har lika problem :) vid 40L uppåt visar den stabila resultat, men frn 40 ner till 20 så går den lite som den vill, upp å ner, sedan vid 20 stabiliserar den sig....sedan vips så står den i botten. Roligt. Är detta ett svårt byte?

Jonas
henkeboy
Hallo alla
Jag bara undrar e de svårt att byta eller? måste man ta ner hela tanken?
Dr_Mario
Svårt att byta vad?? Givaren eller mätaren?? Man vet ju inte var felet sitter. jag ska iallafall börja med att kolla givaren. Lite krypning i bagaget...
Återkom gärna i ämnet efter dina gymnastiska övningar...
Kanske har vi här alla samma problem, med givaren alltså!
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Har också lite funderingar...När lampan tänds går det i ca 50 liter och i regbeviset står det att tanken rymmer 70. Trodde jag, och körde torsk vid sämsta möjliga tillfälle.
Hällde i 15 liter och körde upp kanske 7-8 liter av dem, tankade fullt och fick i 44 liter!?

Någon nämnde något om en matarpump som kan ge upp med följden att man inte får ur de sista 10 l. Men lampan ska väl isåfall inte tändas när det är 20 l kvar?

Confused

---------------------------------------------
"Speed doesn't kill, it's the sudden stop..."
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
wath:

Sitter ingen extra pump på E28 i värsta fall har du strul i tanken men kolla nästa gång du tankar med en ficklampa ner i röret om tanken är full eller om det är luft kvar en del pumpar stoppar innan pga att det skvätter upp soppa innan nivån är uppe och munstycket känner av detta. Då får man tanka manuellt det sista.. På min 528-83 brukar jag köra till lampan lyser stadigt då går det i ~63 liter. De sista 2-3 litrarna i tanken får man inte ut men har nån gång kört så jag fick i ~67 liter men då började det hacka...
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
LTK

På 535:an sitter det en förpump i tanken.
Min gamla 528 hade c:a 12 liter kvar när lampan började lysa, 535:an bara c:a 5 liter.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Åfan... Det visste jag inte vilket år kom det!!! Satt inget sånt på min M535I-85 jag hade men det kanske hade blivit borttaget..

LTK, kung i Alingsås
henkeboy
Tack ska kolla det med en ficklampa
Dr_Mario
jag kollade lite igår men jag hittade inget konstigt.. har sprayat i lite 5-56 i kontakten från givaren och ska se om det blir någon skillnad.. annars är det nog givaren som är slut. Lite konstigt att nästan alla med felet är 88-89.. Borde nästan vara ett fabriktionsfel??
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Fasen, min lampa (är hel) har aldrig lyst ändå har jag kört till bilen har börjat å hacka. Vad kan det vara för fel på min då?

//Ticco

www.ticco.com
Dr_Mario
Min mätare verkar ha stabiliserat sej nu.. Men jag har ju ingen aning om det har hjälpt förräns efter några mil..

Ticco kolla kontakten från tanken fram till lampan, lampan har en egen sladd från tanken till lampan..
Dr_Mario
Det är givaren i tanken.. bara att byta ut.. inte svårt alls, hade isär den igen och ska köpa en så fort som möjligt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.