AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.856

Motor blir kraftlös ibland

ma
7
magnust99
523iA Touring -98
Gäller 520 i-94 24V
Motorn blir vid enstaka tillfällen helt kraftlös när man kört en längre sträcka och sedan kommer till långsammare körning i stad. Det har hittills bara hänt 2-3 ggr och då har vi kört landsväg mer än 30 min och sedan blir motorn totalt orkeslös i stadskörning och orkar knappt driva framåt. Tomgång går ner på ca 5-600 rpm och går även ojämnt vid gaspådrag (tex försöker hålla 3000 rpm vid stillastående).
Första gången det hände: kört ca 15 mil landsväg och saktar in för att köra 50-60 km/h. Helt plötligt, ojämn gång och ingen kraft i motorn. Slog i en flaska STP intensivrengöring i tanken och problemet försvann direkt.
Andra gången: kör fortfarande med STP i tank. Samma sak händer igen 1 vecka senare, nu efter 2 mils motorväg och sedan orkeslös i stad, stannar och låter svalna och går sedan perfekt i 20 mil igen.
Har bytt stift för ca 200 mil sedan och kollade dem igen förra helgen (använder Bosch Super F7 LDCR dubbelelktrod)

Några tips?

//MT

MT
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Vild gissning:
Kolla luftmängdsmäteren efter filtret. Den kanske hänger kvar vid högt flöde efter landsvägskörning och får fel signaler. Ryker bilen svart när den går dåligt? Kolla kablarna till lmm om det är nån risk för kortis eller så.

Hade ett liknande problem på en 318. Kortis i kabeln.

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
ma
7
magnust99
523iA Touring -98
Nu har jag kört lite till. De första 2 gångerna var det min sambo som körde så det var lite svårt att beskriva. Jag körde idag 30 km landsväg 100 km/h stannade vid en affär ca 10 min och kommer sedan ut och den startar knappt och går sedan som en "kratta". Känns som den inte svarar på gas varvar under 2000 rpm vid körning och max 2500 vid stillastående tomgång 500-550 rpm och låter som en gammal Volvo 240 med för mycket choke. Öppnar huven och lossar kontakten till LMM , motorn låter tillfälligt bättre då man ansluter kontakten igen. Stannar sedan ca 30 sek och startar igen, nu med ett rus! Tomgång 2000 rpm som sakta dalar ner till normala 800, går betydligt bättre och svarar bra på gas /acc upp till 4000 rpm. Kör hem står 1.5 tim kör sedan igen hög tomgång precis i startögonblick sedan normal.??

MT
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
min farsa hade samma problem på sin merca i ca 6mån, ända tills han byte luftmängdmätaren precis som mageng säger.

Kör i frid
ma
7
magnust99
523iA Touring -98
OK, jag ska kolla luftmängdsmätaren i helgen. Jag vet inte om det finns ngt att byta/smörja så att flärpen inte fastnar i fel läge. Jag tar nog en titt på tomgångsregulatorn (tomgångsmotorn) som sitter innanför/under insuget, lättare att komma åt då lmm´n är borta!

Tack för tips!

MT
ma
7
magnust99
523iA Touring -98
Har kollat luftmassemätaren i helgen, fanns inte mycket att undersöka. Endast en "resistanstråd" som bestämmer mängden luft som passerar. Jag passade på att kolla alla slangar och kontakter. Såg bra ut, inga spruckna slangar eller oxiderade kontakter. Jag hade lånat en LMM från en kompis (520 91 24V) men passade inte, ej samma antal stift i kontaktdonet :-(
Ska köra en diagnos hos BMW på torsdag.

MT
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
Det skulle vara intressant att få veta vad diagnosen säger.

Kör i frid
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja du borde få reda på vad det är som spökar via diagnosen OM inte det är ett mekaniskt eller läckage fel. Lmm från en -91 passar inte då de är olika. Från en -93 däremot passar, då din bil har vanos som kom -93. Om det vore fel på lmm så borde inte bilen ha blivit bättre av STP som du beskriver? Jag skulle tippa på att spridarna inte stänger ordentligt. Du kan ju försöka kolla om motorn går fett eller får för lite soppa när den "går som en kratta."
ma
7
magnust99
523iA Touring -98
Ja jag får invänta svar efter diagnosen, jag meddelar här vad som kommer fram. Just vid tillfället när den går riktigt illa så känns det som det är ngt fel med bränsle/luft mixen och inga misständningar. Det är ju långt mellan tillfällena (30 -40 mil) den går illa och då bara en kort stund. Jag märkte en högre bensinförbr vid första tillfället men inte sen. Jag har själv ingen större tro på effekt av STP och liknande men det enda jag kom på när sambon ringde och stod stilla 15 mil hemifrån, och det verkade hjälpa.

MT
ma
7
magnust99
523iA Touring -98
För alla som följt detta!

Diagnos på BMW säger vevaxelgivare. Pris ca 1200 kr plus felsök & arbete.
Slutsumma 2000- 2500 kr.

MT
stefannorr
Brukar vara vev eller kamaxelgivare i alla fall på e 39 vid sådana symtom.
pe
100
perreeeee
Bmw 320da touring -13
där ser man, då har man lärt sig något iallafall.

Kör i frid
hej tar upp denna tråd igen... hej magnust99 var det vevaxelgivaren på din bil och bytte du den??? ser att det är ett tag sedan den här tråden skrevs .. undrar bara hur det gick min är väl inte så himla svårstartad men det andra stämmer kör en längre sträcka och när man kommer in i satan och skall köra så känns den svag och dålig respons
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.