|
|
|
|---|---|
|
Jag ska montera nya gasdämpare runt om. Samtidigt vill jag av rent utseendeskäl sänka i fram endast lite, då original E34 har en lagom profil bak, medan det framtill är stort avstånd mellan däck å skärmkant. Då min körstil inte behöver någon extra väghållning, och jag ej vill ha en hårdare stötigare än standard. Så borde det vara en möjlighet att enbart kaba framfjädrarna något (naturligtvis så att de fortfarande passar i sitt säte och så de inte lossnar när framvagnen lyfts (bilprovn) Vad säger ni, bör inte detta funka och räcka? | |
|
Det funkar och kapa fjädrarna ett varv eller två, knappast märker bilprovningen något heller. Dock förstör man hela fjäderns styvhet och hållbarhet. Dock blir det klart billigast eftersom man inte får köpa sänkfjädror endast fram. Mitt råd är att köpa en måttlig sänkfjädersats, kanske 35/15 eller något liknade. Du behöver ju inte byta bak om du är nöjd med utsendet efter att ha sänkt den där framme. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
Om du kapar fjädern kan du lätt förstöra dina nya dämpare! Dels får de jobba i ett område som det inte är tänkt att de skall göra (om du inte köper kortare dämpare som är avsedda för sänksatser) och dels ökar risken för genomslag i dämparen! Skulle råda dig att köpa en sänksats när du ändå skall byta dämpare. Bäst är att köpa dämpare som är anpassade för sänknfjädrarnas hårdhet och höjd! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
storken25 |
I Stockholm finns det en firma som heter Oljemarks som kan pressa ihop fjädern istället för att kapa. |
|
Ska du ändå montera nya dämpare så kan du lika gärna kosta på dig att köpa en sänkningssats fram istället för att rackla med att kapa fjädrar. Kapade fjädrar anser jag hör hemma på en folkracebil och inte på en gatbil. (min personliga åsikt, var och en måste ju göra som dom själv vill och vad plånboken tillåter) Kolla på bildelsimporten.se i Uppsala, dom har framfjädrar till bra priser (ca 1200kr/par) Polarbear |
|
|
OK, förtydligande, detta är inget jag gör av kostnadsskäl, jag kan gärna köpa nya fjädrar och kapa, det var det att jag inte vill ha en stötig tonårsracer, såsom det blir av sänkningssatserna... Vill bara ha ner den lite där fram, är nöjd med egenskaperna som nytt orginal har. |
|
|
5serien: Helt enkelt; kapar du en ny eller gammal fjäder så förstör du dess orginala egenskaper. Köp en försiktig sänksats t.ex. Kilen som bara sänke någon cm fram så undviker du en stötig framvagn. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
Jag sänkte min 525Touring fram med en sats från just bildelsimporten och det blev mycket bra. Bilen blev ett par cm lägre och "glepan" mellan skärm och däck blev mycket bättre. Det blev inte en "tonårssänkning" som du är orolig för, jag använder min bil varje dag och ville därmed också ha den körbar i alla lägen (sommar som vinter) Hoppas att det löser sig :) Polarbear |
|
|
BMW har M-fjädrar som sänker ca 15mm i förhållande till originalchassit! Mig veterligen kan man köpa dessa lösa, men troligen blir inte vägegenskaperna optimala om du har M-fjädrar fram och standardfjädrar bak. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW´s sportchassifjädrar sänker 20 mm. Jag monterade sådana fram på min 525:a nyligen. Dom kostade 810:-/st om jag inte minns fel. Utseendemässigt kunde jag inte vara nöjdare, den förargliga glipan försvann utan att det blev fjortisvarning. Väghållningsmässigt känns det helt OK för vardagsbruk. Möjligen är det inte optimalt ifall man satsar på rekordet på Nordschleife. Sportfjädrarna var ett varv kortare än original, så den som vill kapa kan säkert prova det. Förmodligen är dock sportfjädrarna marginellt styvare vilket vid en eventuell kapning borde ge någon mm ytterligare mot marken. Bild (låg fotovinkel ändrar perspektivet en smula): Länk Mvh /Janne |
|
|
Ok, tack för alla tips. Det lutar åt att jag skaffa Weitecfjädrar till fram och standard bak, sen gasdämpare till det. Jan Söderman: fin bil och där hade du fått bra höjd på framvagnen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.