|
|
|
|---|---|
|
Hej !! Jag har en Bmw 525i 89 E34 där insugningpackningen behöver bytas. Tror det kan blir rätt krångligt att byta för mkt trångt, men kan vara värt besväret när man sparar 1800:- som en aukt. verkstad här i Lule tar för jobbet. :o( 1. Någon som bytt denna/dessa packningar som vet om det är en hel packningssats jag ska köpa. 2. Hur går jag till väga. Alltså vad är extra viktigt att tänka på och vad kan underlätta för mig. 3. När jag skruvar tillbaka insuget ska jag kleta nåt medel på packning .MVH Håkan. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. | |
|
Ingen som bytt insugspackningar på bmw 525i -89 lr dylikt. E-34?? Letat på mekartips men hittar ej. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Kolla denna länk, väldigt bra skriven. Jag bytte på min för ca 1 år sedan, inga större problem alls. Tog ca 6 timmar har jag för mig. Du skall köpa 5 packningar. 4 st enkelpackningar 1 st "dubbelpackning. Har för mig att dubbelpackningen sitter mellan 3 och 4 ans insug. Lycka till mvh Mackan Länk |
|
|
Hej !! Tack, det var en kanonlänk. Skruvat lite i bilar tidigare, men helt nytt med att skruva i BMW. Skulle så gärna vilja göra det själv och spara 1800:- :o) Men ser väldigt lurigt ut. Några punkter har jag lite frågor om !! * 4. Skruva loss vattenanslutningarna till insuget. (Är de lätta att identifiera vilka det är ??) * 7. Lossa vattenslangen som går från termostathuset till kupevärmen. (var ligger termostathuset och värmaren) VEM VIKTIGASTE FRÅGAN... MÅSTE MAN LUFTA SYSTEMET EFTER MAN LOSSAT VATTENSLANGEN?? * 10. Koppla bort bränslestangarna från railen/regulatorn. (Vad är railen/regulatorn??) Tack så mkt för hjälpen. Ska nog försöka göra ett nytt försök i morrn. Började meka lite idag, men det kändes övermäktigt. Kändes som att hur f-n ska jag komma åt bultarna sen när insuget ska bort. Antar att jag måste ha en väldigt smalt spärrskaft som kan förlängas ordentligt mkt.. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
Du har väldigt mycket nytta av långa 10 och 12mm 1/4hylsor med låååånga förlängare samt 6mm slangklammermejsel. tappa vattnet före du börjar så slipper du gryllet(avtappplugg på kylaren)När du ska lufta ,prova mitt favoritställe, backen på tvärgatan/yrkesgatan. Den är rätt enkel att skruva i .Fixa en smal teleskopmagnet, den är BRA att ha för du tappar GARANTERAT någon mutter när insuget lossas,,, lycka till |
|
|
Jag glömde en sak; Buntband till vevhusventröret, fjädern som trycker upp röret mot insuget. Dra bara ihop fjädern med ett litet smalt buntband så är det lätt att få det på plats då du monterar ihop vent-röret. Tänk om man hade patentet på buntband, Jösses vad många olika bmw-bilar jag skulle ha. |
|
|
Börjar med att tacka än en ggn för all hjälp !! :o) Bara en grejj till jag funderar på !! Ska man köpa nåt slags packningsklister för att hålla O-ringarna på plats vid montering samt sätta nåt packningsklister mellan insugspackning/block/insug eller ska man strunta i sånt klet o bara rengöra ytorna och slänga dit packningarna..?? Då blir det att inhandla en ny hylsnyckelsats i morrn, behöver hursomhelst en ny, hälften av verktygen är ju borta !! :o) Samt köpa O-ringar och sånt... 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
|
*4 Det går bara 2 st vattenslangar till spjällhuset. Vevhusventilationen går också till själlhuset. Jag tog bort vattenslangarna en i taget från spjällhuset och pluggade med en lämplig skruv. Det rann nästan inte ut något vatten alls. Var dock försiktg när du tar bort slangarna, kan sitta rätt hårt, jag lyckades knäcka en slanganslutnig på locket i spjällhuset. Skarvade ihop slangarna med en rörbit innan ett nytt lock köptes på BMW, ca 75 spänn. *7 Jag har för mig att jag inte behövde ta bort denna slangen. Termostathuset sitter nästan längst fram på motorn, den ena slangen från kylaren är kopplad på termostathuset. I vilket fall som helst så behövde jag inte lufta systemet efteråt. *10 Railsen/regulatorn sitter också långt fram på motorn. Du ser var dom 2 bensinslangarna sitter. Märk upp dom bara så att du sätter tillbaks dom på rätt plats. Kan också tillägga att jag fick ta bort oljestickan för att kunna lyfta bort insuget. Den sitter bara inpressad iblocket, se upp så du inte tappar o-ringen bara. Det är inte så jobbigt som det ser ut. Lycka till mvh Mackan |
|
|
Behövs inget packningsklister, bara skrapa bort resterna av gamla packningen innan. OOps själlhuset= spjällhuset mvh Mackan |
|
|
Tack för all hjälp. Hade varit meningslöst att försöka om ni inte hjälpt mig. Lyckas jag så har ni sparat 1800:- åt mig. Pengar som jag verkligen behöver till annat :o) *Danke !! Ska och inhandla de sista delarna i morrn och lördag kväll/natt ska jag och en polare till mig spendera med min bil i garaget och meka meka meka.. :o) Känns som att detta kommer att gå bra. Jag slänger in ett inlägg sen på söndag så får vi se hur det gick :o) 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
| Hej Håkan! Jag vet en mkt BMW erfaren kille som skruvar i garaget på kvällen i din hemstad. Maila om du vill veta. | |
|
Hej !! Har precis bytt packningarna nu. Behövde inte plocka bort några slangar till kylare och dyl. Precis petat tillbaka insuget och vridit dit bultarna förhand. Tar en liten paus nu. En sak ni ska tänka på för att underlätta massor i fall ni plockar bort insugen. TRYCK NED RÖRET OCH DÅ IHOP FJÄDERN TILL VEVHUSVENTILATIONEN NÄR NI PLOCKAR BORT INSUGET så slipper ni jäklas så mkt med bilen :-) Då är det bara att dra lös. Gick då helt smärtfritt att montera tillbaka insuget. Nu ska den bara dras fast och alla slangar och kablar monteras. Känns oerhört skönt att man kommit så här långt. Tack för alla tips, hade varit omöjligt annars. 1ggn BMW, Alltid BMW !! Tack för all hjälp. //Håkan. |
|
| Japp, fan att man inte läste detta INNAN man gjorde operationen. Det där jä**a vevhusvent röret och fjädern gjorde mig nästan galen. Både när jag tog bort och när jag skulle sätta på. Knepet med buntband var ju inte alls dumt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.