|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 525TDS-92 som har gått bra fram tills idag. Den är väldigt svårstartad,man får köra 20-30 sekunder på startmotorn och pumpa på gasen innan den startar.När den väl startar så går den bra förutom en gång nu på morgonen då kom jag ca 50m sen dog den och sen var den lika svårstartad igen. Finns det någon som har en bra lösning Jag hoppas att det inte är pumpen för det lär vara ganska dyrt. | |
cr |
Det låter som om det skulle kunna vara dieselmatarpumpen som sitter i tanken som inte fungerar. Lossa utgående slang från dieselfiltret och kolla om det kommer något när du glödar motorn. Pumpen går ca 15 sekunder från det att glödningslampan börjar lysa för att sedan stanna om det inte är varvtal på vevaxeln. Kommer det inget så fungerar troligen inte pumpen. Den kommer du åt via en lucka i bagageutrymmet. Ta lossa luckorna 2st och ta loss pumpen ur sitt snäppfäste och lägg 12 volt rätt på kontakterna och se om den funkar. Om filtret är väldigt gammalt skulle det kunna vara igen satt , om du är osäker på det kan du även lossa slangen före filtret och kolla om det kommer diesel. Lycka till MVH Calle |
|
Hej Tack för tipset jag skall kolla det. Filtret är bytt för en vecka sedan och har bara suttit där ca 100-150 mil |
|
| Du känner när du kör om pumpen i tanken inte går,den blir slö när du ger fullgas man kan tro att turbon har lagt av..samt om du parkerar ett tag i uppförslut då blir den svår att starta..när du böt filter fick du ett med centrumpackning..de flesta filtertillverkare har ju slutat med den. till och med när du köper av BMW..Mann och Wix filter har packningen kvar annars får man spara den som ev satt där och återanvända | |
|
Det kan stämma det där med uppförslut. Hade parkerat över natten i uppförslut och på morgonen var den väldigt svårstartad. Jag vet inte om jag har ceentrumpackning eller inte jag får undersöka det. |
|
|
Ska tillägga en sak som jag själv råkat ut för 2 ggr på min efter filterbyte..hållaren är rena skiten det är bakelit och det blir gammalt dra inte filtret för hårt för då kommer snart hållaren att ge upp, det är det gängade röret filtret sitter på som är gjutet i bakeliten det lossnar filtret ramlar ner..den kostar 2 lapp..jag köpte på skroten 250 kr .. Vad det gäller tankpump så kan den gå men läcka så pass mycket så den inte orkar leverera..så missta dig inte om du hör att den går..min var så jag tog ur den och stoppade ner den i en hink vatten sen på med ström då hittade jag felet den läckte som ett såll..sen är det bara att ta bort inkommande på filtret den kan sitta rätt bra ,bort med bygeln sen får du bända på sidorna det är 2 st o.ringar samt koniskt så det går trögt..sen är är det bara att vrida på nyckeln så ska det spruta..inte rinna utan spruta pumpen kostar knappt 2 tusen kr sen behöver du 3 nya slängklämmor modell mindre , en vid pumpen samt 2 ovanpå locket för du får ta loss båda där..och är det orört så är det inga bra klämmor där..men det är mycket lätt att göra jobbet själv pumpen sitter i ett paket med snäppfäste ,men ha en dammsugare med och gör rent ordentligt innan du skruvar av locket på tanken..i tid så tar det ca en timme utan jäkt..gör ren tanken samtidigt det är säkert skit i botten |
|
| Det finns bränslefilter med och utan backventil. Har du köpt rätt? | |
| Finns bara en sorts filter till TDS med ventil har aldrig sett någon annan däremot 2 ggr fått trasiga där bygeln ramlat ned i botten | |
|
Pumpen är helt tyst. Finns det begagnade att få tag i eller är felet så pass vanligt att dom är slut på skroten. Eller ännu bättre,går det att laga den som sitter där. |
|
| Köp en ny det är det bästa...sen är det frågan om hur du gjort för att lyssna på den..för den går så kort stund när du vrider på nyckeln..sen går den igen när motorn startat..men om du tar bort inkommande på filtret då får du besked | |
| Köp en ny det är det bästa...sen är det frågan om hur du gjort för att lyssna på den..för den går så kort stund när du vrider på nyckeln..sen går den igen när motorn startat..men om du tar bort inkommande på filtret då får du besked | |
|
Vi var två stycken,en som lyssnade och en som vred på nyckeln. Vi tog även av inkommande på filtret och där kom inte en droppe. Jag har hittat en på skroten för 500kr. |
|
| Ok...men kolla så den inte sprutar åt alla håll innan du sätter den i tanken..packningarna vissnar i pumpen..när du testar med inkommande borta sen..så ska det inte fjöla det ska tokspruta | |
|
Har inte satt i någon ny pump,men nu startade den lätt och där är bra fart när man gasar kraftigt. Finns där något annat elektriskt som det kan vara glapp typ relä eller så. Det är j*vligt tråkigt med fel som bara händer ibland. Diesel |
|
|
Har inte satt i någon ny pump,men nu startade den lätt och där är bra fart när man gasar kraftigt. Finns där något annat elektriskt som det kan vara glapp typ relä eller så. Det är j*vligt tråkigt med fel som bara händer ibland. Diesel |
|
| Om det går bättre eller sämre när tankpumpen är ur funktion beror också på hur mycket bränsle det är i tanken..var det sitter eventuella reläer till den vet jag ej..men på filterhållaren har du ett par kontakter en är till värme i hållaren men undrar om inte den andra har med pumpen att göra men är osäker | |
cr |
Jag har för mig att efterfrågade reläer sitter vid styrelekroniken till motorn under ett svart plastlock längst bak i motorrummet. Min matarpump var det glappkontakt i så den gick ca var 10:e gång man prövade. Köp en ny pump så är nog dina problem slut den kostar ca 1800:- hos bmw, Motornord ett par hundra billigare. MVH Calle |
|
Jag får väl köpa en pump och se om det hjälper Diesel |
|
| gto80: Hur mycket menar du det skall spruta när du säger "tokspruta"? 1dm stråle eller typ 1m? (från ingående slang) | |
| grev...det ska spruta krafigt..det är rätt bra flås i pumpen om den är frisk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.