|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga som jag funderat länge på. Vad händer om man kör i ca 60km/h och lägger in R helt plötsligt? Antar att hela växellådan, drivlinan eller bakaxeln går sönder? Har automatare en spärr för detta? Känner nämligen en kille som gjorde så med sin A8 4,2 av misstag men inget hände(?). Tacksam för svar! /Manray/ | |
|
Jag har gjort det av misstag i ca 40 km/h med en då ny Volvo 245 årsmodel -89 och inget hände då heller. Mvh Björn Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vet inte hur det är på BMW. men normalt finns det en "spärr "som löser ut på den låda så inte backen går i om bilen går framåt i fart, En Plymoth Satellite-67 som jag vet råkade ha fel på växelspaksspärren, hände detta i 40-50 kmh utan att lådan tog någon skada. Men som sagt ingen aning om hur det är med ZF lådorna. ///MVH Hasso Länk |
| Finns inga spärrar på äldre jänkare..däremot på moderna bilar..samt att spaken är ej mekaniskt förbunden med lådan heller | |
| Hasso Jag har sopat i backen på min GTO det blev tvärstopp så hjulen bakhjulen stannade men lådan höll..har ingen spärr man ska bara lägga spaken lite åt sidan lätt att missa om man är oförsiktig..en del golvspakar har nån typ av tryckspärr men rattspakar har det inte annat än man ska dra spaken lite mot sig..gjorde samma sak på en Caddy 60 där låg inte friläge mellan back och framåt som det normalt gör ..körde sakta då men höll på att åka in i rutan.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
.GTO :Efter lite funderande så var det nog parkeringsläget som har två "drev" som kuggar över om man får i parkeringsläget i fart och inte backen, Plyman fick in parkläget inte backväxeln, jag satt i backsätet :)) så minnet är väl aningen suddigt.:) ///MVH Hasso Länk |
| Parkläget går utmärkt att få i om man inte kör för fort ..för då rasslar det bara..tog fram bilen härom dagen..mullrar skönt betydligt mer än 540...Moohooaaa | |
|
Brukade få stopp på bilen på det viset när jag hade en 320 -84;a, det funkade bra det... /R Gustavsson |
|
|
vi testade detta på ett udda sätt i vintras, vi körde rätt fort, bromsa allt vad vi orka, så alla 4 hjul var låsta, då gick backen att lägga i ;) lådan rasade dock efter 3-4 försök men lite spill får man räkna med. var en 144a vol*o kan tilläggas. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
jokko: Ni måste ha haft väldigt kul:) Värför ska man övehuvudtaget göra det? Micke K. bmwcs nr.05085 Länk |
|
| Jag har en polare som hade en opel ascona med en femväxlad manuell låda från en manta inmonterad. Denna låda hade synkad back och han lade i den i 140 knyck. Dessutom släppte han kopplingen. Gisses vad det small när kopplingen rasade. Lådan höll... | |
|
Som jag alltid sagt. Man måste prova för att få veta! Lära av sina "misstag" är bästa sättet. |
|
Esa |
Ja, men vissa förstår vad som händer ändå utan att prova. ;) |
| Förstår japp! Men man kan aldrig veta säkert. Man kanske kommer till en ny dimension om man slänger i backen i 100 km/h. Värt att prova om man har råd! =) | |
|
Ok, då vet jag vad som kan hända! Inget jag hade tänkt o testa men ändå ;) Men osäkert alltså om det finns en spärr för detta på nyare automatare? Tack för svaren! /Manray/ |
|
Paap Reeder |
Hej! För några år sedan körde jag Hissinge 740 under några månader. En gång strax före ett rödljus lade den i backen av sig självt vid ca 30 kmh. Hjulen låste sig ...... inget i övrigt hände. En taxichaufför jag träffade på macken strax efteråt som hade sett det hela påstod att det var ett vanligt volvo-fel. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.