|
|
|
|---|---|
|
Länk Plockade ut diffen ur huset å spanade lite, men fattar inte riktigt var denna bricka ska sitta? Någon som orkar förklara lite närmare??? //Ticco www.ticco.com | |
|
Skulle också vilja veta lite mer exakt! Man kan ju inte åka å spinna omkring och lämna met-mask efter sig, ser ju skitlöjligt ut! |
|
|
Ah... Det problemet har inte jag. Vill bara ha den hårdare spänd. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Visst har du en konisk ganska stor bricka? Innan för den ska du sätta chimset om jag minns rätt. Jag satt dit ett som var 0.7mm och det vart perfekt. Tvekar aldrig att spärra och jag kan svänga fullt rattutslag utan att den börjar "gnaga" ! Men som sagt, jag tror det var innanför den konsika brickan! Blanka däck AB |
|
|
Okey, får kika lite... Jag har inte skruvat isär själva diffen ännu. //Ticco www.ticco.com |
|
|
smyger mig på tråden lite =) alltså om man räknar innifrån så ligger det en lamell, en stålskiva med fyra "öron" på och sedan en konisk bricka och sedan ett lock, det blir alltså mellan skivan med öron och den koniska man ska schimsa ? har en i bitar i garaget som ska sträckas med vart osäker när ja plockat isär --- blinkar för omkörning i sommar |
|
|
BorN_DeaD: Jag gjorde precis som du beskrev ovan. Hoppas bara det blev rätt :-/ Finns det något sätt som man kan "mäta" sig fram till hur mycket diffen har blivit spänd? //Ticco www.ticco.com |
|
|
jag har funderat på om man ska vara lite "seriös" och lägga 0,35mm shims per sida istället för att lägga 0,7mm på ena sidan i diffen... kanske är lite överkurs men för att minimera risken för snedskutning av drevsatsen (kanske liten risk med 0,7 men ändå) =) alltså mellan 2 och 3 på bilden Länk --- blinkar för omkörning i sommar |
|
|
Lägg inte för tunn bricka, då finns risken att den förstörs, att lägga ex.vis en 0.7mm bricka på ena sidan går bra! Momentet mäts upp med en momentnyckel mellan utgående axlarna, en 25% ligger på c:a 55nm, lagom uppspänd är kring 80-100nm. Går man för högt i momentet (130-) får man en kraftigt understyrd bil och diffen kan över hetta vid hård körning! ///Magnus |
|
| Kan man spärra en ospärrad diff själv? | |
|
hehe aa såklart man kan, The AGA way --- WWW.JK-RACING.SE |
|
|
hehe aa såklart man kan, The AGA way --- WWW.JK-RACING.SE |
|
|
har varit i garaget nu å lekt med min diff.... uptäckte att om man lägger shimset mellan den kupade skivan och den skivan med fyra öron så finns det risk att det skärs sönder sv den kupade..... stog å klurade å funderade lite mer när jag plockat ut allt ur diffen så märkte jag att i botten på diffhuset så ligger det en stålskiva ~3mm tjock som den kupade skivan trycker imot, jag la mitt shims mellan den och diffhuset, finns ingen risk alls att den ska kunna ta skada då den ligger stumt mot godset i huset..... nu luktar man inte så skoj men bilen blir nog det --- blinkar för omkörning i sommar |
|
|
kom på att ja har tagit lite bilder idag så... Länk --- blinkar för omkörning i sommar |
|
| Jimboo: Svetsa eller? The Aga way | |
|
Lägg inte schimset i kontakt med lamellen, då får ni nötning på schimset. If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
filipo The aga way=Svetsa /Stefan K |
|
|
BorN_DeaD: Har du tillverkat shimset i koppar??? |
|
|
nej, det är 0,5mm mässingsplåt --- blinkar för omkörning i sommar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.