|
|
|
|---|---|
|
Hej alla... Hade en fundering kring det här med avgassystem. Om man bara är ute efter ljudförbättring räcker det väl med att byta ljuddämparen till en "sportdämpare" eller vad man kallar det?? Om man däremot är ute efter lite skjuts iom ett avgassystems byte, är det då motiverat att byta till extraktor grenrör med racekatt?? Har kollat lite på olika tillverkares sidor, de flesta säljer system som går från kat och bakåt. Finns det någon som säljer dessa (som jag väljer att kalla dem) kompletta avgassystem?? Om inte, är det SVÅRT att bygga med delar?? Ett helt komplett sådant? Och, tror ni det ger nån motiverad effektökning?? Tack för all kommande hjälp! | |
|
Det är alltid värt att förbättra avgassystemet. Att bara byta till fullflödesdämpare är ett första steg som i sig är en rätt enkel åtgärd. Vi har en hel del rör i sortimentet. Däremot är det inte så många tillverkare som gör kompletta system inkl. extraktorrör. Supersprint är väl en av de mer heltäckande. Men med tanke på att deras extraktorrör enbart kostar mellan 4.500 - 10.000:- så säljer man inte så många helsystem då. Effektvinsten med ett extraktorrör varierar beroende på motor och rör-tillverkare naturligtvis. Man brukar prata om allt upp till 12% men det beror naturligvis. Kolla på suptersprint.it de bänkar det mesta av sina rör. Jag har för mig att Honda Type-R varit den enda de inte kunnat mäta någon effektvinst alls på och det berodde då på att originalrören var jävligt bra helt enkelt. Vi säljer mer och mer av byggsatsdelar. För den som bygger själv finns det pengar att tjäna och då får man ju grejorna som man vill ha dem. Jag vill också peka på skillnaden mellan en riktig race-kat och de som vi väljer att kalla sport-kat. Däri ligger skillnaden att race-katten har ca 50% bättre flöde. Länk |
|
| Gör man nån kompromiss när man bytar til racekat osv. (t.ex dåligare dreimoment på låga varv pga mindre motstånd)? | |
|
Det du isåfall förlorar på väldigt låga varv är isåfall marginellt jämfört med vad du vinner lite högre upp istället. Observera att jag med race-kat menar en kat med metallisk monolit. De keramiska vill jag inte räkna till den kategorin. |
|
|
Okey, då blev det lite klarare då. Men ett "fabriksmonterat" helt komplett system med extraktor grenrör och "race" kat skulle kosta mej vadå?? Priset 4.500 - 10.000 :- för enbart extraktor grenröret känndes som mycket pengar... Eller är det jag som är snål och inte inser värdet av det man får ut? Vad säger farbror Bilprovningen om allt detta föresten?? Ljudet + värden?? |
|
|
Bilprovningen har inte så mycket att invända mot fabriksgrejor för gatan. De är gjorda för att köras på vägen. Ska jag vara ärlig så skulle jag nog köra byggsats och lägga pengarna jag sparar på ett riktigt extraktor istället. |
|
|
Gäller att vara lte händig då. Men är det bäst att svettsa ihop rören eller ska man använda "klämmor"?? Lite mer jobb med klämmor antar jag, men lätt att göra om eller ta bort en bit om det skulle bli problem. Sen angående s.k racekat, är det något man bör lägg apengar på eller är det extraktorgrenröret som är det man bör prioritera mest?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.