AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.559

Sänkning M3 E46

Tjena, ni som sänkt era M3:or E46 vad har ni använt då? bara fjädrar eller även dämpare, eller rent av hela kittet?

Vilket märke och är ni nöjda?

Tackar på förhand..
Original stötdämparna håller bara ett litet tag med sänknings fjädrar så det bästa är att byta allt på en gång.

De vanligaste sänknings fjädrarna är H&R och Eibach (säljs också av Kelleners och Hartge). Dock är dessa väldigt olika då H&Rs design gör att de är lite stötiga medans Eibach är riktigt progressiva och mer komfortabla. Se bilderna nedan. H&R använder en design som gör att varven på fjädrarna slår ihop.

H&R E46 M3 fjädrar: Länk
Eibach E46 M3 fjädrar: Länk

Jag skulle välja ett kit bestående av enkel justerbara Koni Sport stötdämpare och Eibach Pro-Kit fjädrar eller AC Schnitzer Sport kil (Sachs stötdämpare och Eibach fjädrar). Dessa har dock ingen justerbar rebound som Koni men är väldigt komfortabla.

Jag tror Emm här på forumet säljer sina som bara gått knappt 1000 mil eftersom han ska sälja sin bil.

Sen kan man ju alltid installera ett fullt justerbart coil-over kit ifrån t ex Bilstein, H&R, Ground Control, TC Kline Racing, etc. Se nedanstående länk för lite mer info och länkar till olika tillverkare.

Länk

Sen kanske man ska installera Eibach grövre krängningshämmare när man ändå håller på och förstärkta övre bakre stötdämparfästen och kanske t o m justerbara camber plates fram ifrån Ground Control.

/RS2
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Tack RS2 -- det stämmer, jag har en AC Schnitzer Sport-sats till E46 M3 till försäljning (har gått ca 700 mil) -- se gärna följande annons i BMW-börsen: Länk
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Jag kör på KW v.2 och är nöjd.

Mvh,
Robban
Jag kör på KW v.2 och är inte nöjd

Mvh,
Sebastian
Imola:

Nu får du förklara dig:))?

Är verkligen smaken som baken i all fall om man ska tro vad ZxD säger......
Estoril,

Om du förklarar lite vad det är du är ute efter så ska vi nog kunna guida dig rätt. Om du är ute efter ett väldigt bra kit som sänker lagom så skulle jag direkt rekommendera att du köper Emms AC Schnitzer kit. Om du ska köra väldigt mycket på bana så kanske du ska fundera på ett dubbelt justerbart coil-over kit men då pratar vi också helt andra pengar. Angående KW och E46 M3 så vet Imola att jag också har lite synpunkter. :-) Se nedanstående tråd.

Länk

/RS2

Emm,

Du har ju fel bild i din annons! :-) Så här ser E46 M3 AC Schnitzers sport chassikit ut.

Länk

/RS2
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Imola:
Berätta gärna vad du inte är nöjd med, har nämligen beställt en kit till M5'an.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Stephan,

Om du kollar på länken ovan angående diskussionen om KW så gäller detta bara E46 M3 vad jag vet (de har flyttat på fästet för krängningshämmarna på fjäderbenen fram). Jag har tyvärr ingen erfarenhet av KW och E39 M5. Det jag vet är att de slutat med Koni som de använt tidigare i vissa coil-over kit och har nu Alko stötdämpare (därav det lägre priset).

/RS2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Ska till lägga att jag inte kör många mil på mina, vilket jag vet att Imola har.

Mvh,
Robban
starre och STEPHAN:

Dom låter väldigt mycket när man kör över bulor och farthinder, hörs inne i kupén vilket är störande. Sedan så är det något som läcker någon oljeliknande substans ner på fälgarna hela tiden, och det hade jag inte innan mina KW. Har haft dom i c:a 2.000 mil nu.
Imola,

Det är inte övre stötdämparfästena bak eller krängningshämmarna som låter då? Dessa ska dras åt till rätt moment belastade (dvs bilen stående på hjulen). Jag skulle tro att det är ganska troligt eftersom de leverar med egna stag fram då de flyttat på fästet och de flesta verkstäder har inte så bra koll på sådant.

/RS2
Det är ett pysljud när dom komprimeras, du får åka med mig och höra ;)
Imola,

OK då förstår jag, ljudet kommer alltså ifrån själva stötdämparna när de komprimeras. Har det alltid varit så sedan de var nya?

/RS2
RS2,

Japp, är störande i stan när man åker långsamt. Är kanske inte hela världen, men ändå ett störande moment.
Lyfter denna tråd lite......

Är det någon som har testat Cobras 30/20 sänkning tillsamans med org dämparna??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.