|
|
|
|---|---|
|
Hej, har sökt inlägg men inte hittat något som innehåller mina symptom. I söndags då vi åkte hem från stugan och hade hunnit så kännde jag att det inte var någon värme i bilen. så jag kollade på tempmätaren och då upptäckte jag till min fasa att tempmätaren var på väg mot rött(ca 2mm ifrån). Tvärnitade vid närmas parkering och kollade kylarvätskan. När jag öppnade locket så bubblade det och ångade lite grann. Provade igen efter ca 5 min, då stod nålen exakt kl 12 och bra värme, funkade perfekt tills jag kom hem igen. Skulle ut med bilen efter ett tag och samma problem återkom. fyllde på kylarvätska, gick i ganska mycket. efter det så har värmen fungerat till och från och tempen har pendlat från normal till sträcket mellan normal och rött. det kan komma när som helst under färd och försvinna lika fort. kollade återigen kylarvätskan och nu var det helt tomt! kollade oljan och den såg normal ut. har tittat runt toppen och kan inte se med ögat om det trycker ut där. En annan sak är att om värmen och tempen bänglar och man slår av bilen så bubblar det i expansionskärlet. Jag böt kylarvätska i den i samband med installation av motorvärmare för ca 500 mil sedan och den har funkat hur bra som helst efter det tills nu. Ibland så kan nålen stå rakt upp och ändå finns ingen värme. Ojdå, det här blev ganska långt :) men hoppas att ni har några ideer om vad det kan vara. Mvh Jocke | |
TobbeBMW |
Aha, du har lite av samma problem som mej, kommer du på vad det är som orsakar dina problem kan du väl skicka mej ett snabbt mail på uba177c@tninet.se själv ska jag byta vattenpump o termostat på min imorrn för att se om det hjälper, återkommer i så fall. |
|
Hur är det med kylarlocket? Kan det vara så att trycket i kylsystemet är för lågt? FAF |
|
|
Jag hade exakt samma symtom som ni snackar om och då var det vattenpumpen som hade gett upp. Cirkulationen på systemet försvinner och vattnet börjar koka på fel sida om termostaten. dvs man får en luftficka så termostaten inte kan känna av den sanna vatten tempen. Av samma anledning beter sig även tempmätaren konstigt. Då kommer vattnet att expandera baklänges genom kylaren, så när du öppnar expansionkärlet så verkar inte vattnet så varm(vattnet som har varit i kylaren har aldrig kokat). Du kan kolla cirkulationen genom att köra bilen och öppna expansionskärlet då finns det ett litet hål alldeles vid gängorna för locket, från det hålet skall det komma flödigt med vatten kommer det bara lite lite grann då är det med största sannolikhet vattenpumpen. Detta test förutsätter ju att termostaten är öppen vilket man kan få problem med när bilen har kokat då måste man lufta systemet först och sedan varmköra bilen så att termostaten öppnar Lycka till Jimmy Carlsson |
|
|
Jag misstänker också vattenpumpen, hade bilen på tomgång hos min polare idag ett tag och sedan när jag backade bort bilen så hade det kommit rätt så friskt med glykol på marken. Provade också känna på fläktaxeln som kommer från vattenpumpen och den var ganska så glapp. Någon som vet om det får vara något glapp i den ? Svåra att byta ? Mvh Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.