|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har varit nere i diket efter tvärnit för en grävling med min 318.... Bromsade hårt (från ca 100km/h) när grävlingen dök och bilen snodde runt på en femöring! Och sen baklänges ner i diket där den fastnade och där har den stått under dagen. Var nyligen och fick den uppdragen och efter att ha grunnat på hur den så j-kla snodde runt så testade jag bromsarna ganska hårt och noterade att högre bak är första hjul som låser och så ska det ju knappast vara. Det har ju varit som att ha dragit handbromsen först när jag tvärnitade i morse. Bilen blev besiktigad i februari med 1.7 på vänster fram, 1.6 på höger fram, 1.2 på höger bak och 1.3 på vänster bak. Men dessa värde ger ju ingen låsning på höger bak först??? Vad är det som kan vara fel? Jag har inte sett någon bromsvåg där bak som kan strula, vad kan det då vara? Bilen är ju i nuvarande skick livsfarlig i en paniksituation och så vill jag inte ha det. Den har förresten trummor bak. Tips och råd mottages tacksamt! /David ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk | |
|
Hade liknande problem med min 320, men det var bara vintertid (vilket inte gjorde mer lättkörd) Ett tips kan vara och kolla reduceringen som bör sitta någonstans på bromsledningarna bakåt. Mvh Björn |
|
|
Low. Intressant det där med att din 320 beter sig på ett liknande sätt vintertid. Jag förmodar att du menar under den tid då du kör med vinterdäck? För jag bytte nämligen till sommardäck (vinterdäck under dikesresan) på min 318 igår kväll och testade sedan bromsarna igen, och nu låser det där fram först precis som det ska. Mystiskt tycker jag, men jag ska kolla upp den där reduceringen. Funderade också på om det kan ha att göra med hur handbromsen är justerad, för om backarna ligger väldigt nära trumman borde de låsa sig tidigt också eller? /David ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
Hmm, testade att tvärnita igen med sommardäcken. Hårdare och snabbare, och nog f-sen viftarer den på svansen i alla fall. ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.