|
|
|
|---|---|
TobbeBMW |
Jag blir minst sagt tokig snart, haft problem med min bil sen i lördags då den plötsligt började trycka upp kylarvatten vid skruven till avluftningen. Skruven var dålig/trasig så den bytte jag idag, körde sedan en sväng och vad händer... jo bilen börjar nästan koka!! Jag stängde givetvis av innan mätaren nådde det röda området (kl 2) och skruvade loss avluftningskruven, körde sedan hela vägen hem utan att tempmätaren går över kl 12. Men det kommer ånga i mängder ur "hålet" då. Har heller ingen värme i kupén utan får iställer in värmen stötvis. Mina misstänkar är nu att antingen vattenpumpen eller termostaten, eller båda är trasiga. Eller borde det inte vid gasådrag bli sådant tryck att det står som en vattenfontän ur avluftningshålet?? Jag får knappt nått tryck alls i mitt kylsystem (på vattnet) istället får jag en hel del ånga. Verkar som vattnet bara själcirkulerar. ALLA synpunkter på detta problem mottages tacksamt då jag imorrn bitti måste börja montera ner termostat och vattenpump för ett byte. Tips etc beträffande denna montering mottages också gärna. |
svintoleffe |
Som det låter på dig så skulle du inte ha dragit åt luftskruven iugen för vattnet.? I värsta fall så kan du antinfgen ha pajat ditt topplock eller packningen för topplocket. För att se om dom sakerna är hela så gör ett komptest då märker du det. Bmw-Power MVH Leffe |
TobbeBMW |
Toppen eller packningen är med 99% säkerhet hela, hade det problemet på min förra bil (packningen) så dom symptomen känner jag igen, ingen orolig motorgång, inget svinn av kylarvatten, inga vita avgaser, inga vita klumpar/gegga i oljan. Inga bubblor i exp.kärlet. Visst finns chansen, men den är mkt liten. Jag misstänker starkt vattenpumpen, tror att impellern har släppt från axeln. |
svintoleffe |
Vattenpumpen på e-36 är ju som bekant absolut inte den bästa=). Undrar vad den teknikern tänkte på när dom tillverkade den. hmm Bmw-Power MVH Leffe |
TobbeBMW |
Problemet löst idag, tog ca 2 timmar att montera ner och byta termostat och vattenpump, Problemet berodde förresten på en troligen glapp vattenpump samt en totalt igensatt termostat, systemet fick en ordentlig ursköljning samt en ny pump o termostat monterades, nu funkar Beemern som ny igen. Som ordspråket säger: "En BMW går aldrig sönder, den bara upphör att fungera kortare stunder ibland" |
stefannorr |
TobbeBMW> du böt väl termostathus med? |
| Hur gör man komp test och vad kostar det om man inte kan själv? | |
TobbeBMW |
Nej "stefannorr" jag bytte inte termostathuset i samband med detta, gjorde det bara riktigt rent samt bytte packningen. Ravve... Komptest gör du genom att skruva ur ett av bilens tändstift o sedan stick ner en specialmätare (kommer inte ihåg vad den heter). Den gängas iaf fast i hålet för tändstiftet. Sen sätter du dig i bilen, drar runt motorn via startmotorn (koppla först ur så motorn inte kan gå igång) Gasa fullt, gå ut och läs av mätaren, gör likadant på dina andra cylindrar... klart :-) det är inte svårt. |
svintoleffe |
TobbeBMW.. Du får ursäkta jag ska vara lite petig. Man behöver inte skruva fast kompmätaren utan man kan ochså bara trycka fast-hålla emot hålet. Sen behöver man inte gasa heller när man gör testet. Det som gör att jag vet det, det är att en på mitt gamla jobb har håller på med bmw varje dag. Ursäkta att jag var lite petig. Bmw-Power MVH Leffe |
TobbeBMW |
Ingen fara, man lär sig något nytt varje dag :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.