AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.207

Behöver jag byta olja?

Jag tänkta höra med er som kan lite mer...
Jag har alltid avställt bmwn på vinter tid och kör bara på sommaren.Men förra året var jag utomlands länge och "hann" inte köra den så mycket ca:250mil innan jag ställde av den igen.
Jag brukar alltid byta olja när jag ställer på den igen men nu är jag lite tveksam om jag ska göra det med tanke på det "lilla" man har kört????
Om ni tycker att jag skall göra det vill jag gärna veta varför.

mvh
erra
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med 250mil innan du ställde av den så bör oljan inte tagit emot alltför mycket smuts/kondens etc. Jag skulle köra på den.

Vad du bör tänka på är dock att det är bättre att byta före du ställer av bilen då motorn mår bättre av att vila med en ren olja.

Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Minst en gång varje år bör man ju byta olja/filter. Förutsatt att den under det året inte gått längre än serviceintervallen tillåter.

Där i har du nog svaret! =)

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sant som Stavros säger. Anledningen är att även om bilen inte körs så drar oljan till sig fukt.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Kristalliseras den inte också?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olja bör man byta minst en gång per år eller vid det serviceintervall som anges av tillverkaren (beroende på vilket som kommer först).

Olja oxiderar och drar till sig kondensvatten och fukt i luften, även om man inte kör så långa sträckor. Det är därför man bör byta olja minst en gång om året.

Om oljan börjar kristalliseras har man nog problem i motorn eller med oljan, det är inget normalt för en motorolja.

Som Anders påpekar är det skonsammare för motorn om den får vintervila med fräsch olja (utan bundet vatten och sura restprodukter). Dvs. byt oljan innan avställning, då kan du ta ut bilen direkt utan att byta olja igen på vårkanten. Den lilla mängd kondensvatten som kan ha samlats i oljan under vintern, försvinner när oljan och motorn har blivit riktigt varm.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag tackar alla svaren..
Har bokat tid nu för en "liten" sevice,inkl.olje byte!

mvh
erra
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
I min servicebok står det att man ska byta oljan vartannat år om man kör "mycket mindre än 1000 mil om året". Inte för att olja är något som känns speciellt angeläget att snåla in på, men två år borde inte vara något problem för en bra syntetolja. Frågan är då bara vad "mycket mindre än 1000 mil om året" betyder...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.