|
|
|
|---|---|
| måste byta gummidamask vid kolven bakre bromsok. hur går det till. | |
| Dra bara loss den gamla damasken. Sedan är det egentligen lättast att ta bort oket, dvs skruva bort slangen (oljeslangen.) Pressa sedan ut kolven med t.ex. tryckluft och gör sedan rent både ok och kolv ordentligt. Sedan sätter du dit den nya damasken och trär sedan över kolven. Lufta bromsoket ordentligt sen. | |
| tack kvällen är räddad. | |
|
Hoppar in i ett gammalt inlägg. Finns det någon som har en mer utförlig förklaring och möjligtvis några bilder? Mvh Novis. |
|
| glöm inte smörja in kolv o packning riktigt vid hopsättning, helst med bromsfett! inspektera kolv efter rost, slipa gärna den med fint vattenslip, kolla även loppet i oket o slipa det med vanligt sandpapper o kolla så kolven går lätt innan du sätter i o-ringen,o tänk på att om kolven är rostig, så byt den! det finns kolvar till nästan alla bilar, man behöver inte köpa nytt bromsok! | |
| Länk | |
|
Tack för tipsen. Mathias |
|
|
>dd, var köper man nya kolvar till oken? mina hade sett sina bästa dagar... mkt tacksam för svar //Devva |
|
| vet ej var du bor, men i malmö handlar jag på mecca, i skurup brukar det också gå bra, alltså dom flesta tillbehörsfirmor bör kunna skaffa fram en kolv. kanske bmw med, men då blir väl priset ett annat, jag brukar ge runt en hundring för en kolv, beroende på bilmodell. | |
|
Har hittills endast varit i kontakt med mekonomen och frågat, och här i stan (sollefteå) kunde de inte skaffa fram ngn kolv. Men ska ringa runt lite idag och höra mig för, finns ju andra firmor i städer en bit härifrån ;) //Devva |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.