AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.220

Startproblem och motordiagnos E34 520-93

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Detta är mitt problem - när jag igår skulle starta bilen hände följande:

Först så tände motorn till och gick väldigt ojämnt, typ 5 cylindrar, för att sedan stanna. Sedan startade inte bilen alls, trots att startmotorn gick normalt. När jag kört på starten en stund, och motorn tänt till och dött några gånger, så startade slutligen bilen med en väldigt ojämn tomgång. Dock stabiliserades detta efter 10-15 sekunder för att sedan gå helt normalt. Jag har tidigare märkt tendenser till detta då motorn ibland vid start verkat gått endast på 5 cylindrar, men efter bara några sekunder stabiliserat sig och gått normalt.

Efter att sökt på detta forum så verkar startproblem och ojämn motorgång etc. vara rätt vanligt, dock med många potentiella felkällor (tändspolar, lambda sonder, luftmassemätare, kamaxelsensorn osv.). Kan man mer precis lokalisera problemet vid en s.k. motordiagnos och eftersom problemet endast uppstått vid enstaka tillfällen, registreras det i någon slags minne i bilen? Måste en motordiagnos göras på BMW verkstad?

Vad tror ni....!!?

Olle D
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja självklart går det att göra en koll av felminnet (diagnos) som också kallas DIS på BMW.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Att det går att göra en motordiagnos är jag nog med på, men vad är det man kan avläsa av en sådan diagnos? Kan man se om man har en tändspole som lägger av ibland, om luftmassemätaren inte fungerar, problem med lambdasonden etc.

Mvh

Olle D
Ha
152
Hasse
BMW 320 Cab -10
Hej,

VAr di bil fuktig (tvättad eller kraftigt regn) vid svårigheterna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.