|
|
|
|---|---|
Manga |
Finns det sportavgassystem att köpa färdigt till m535? I så fall vart och vad kostar det` Är det nån som har byggt eget och kan rekommendera vad man ska ha för rör, ljuddämpare mm+ vad det kostar? Tacksam för svar!! Mange M535i-85 |
|
Hej... Har ett simones på min M535,systemet är egentligen anpassat för 528:an så det låter lite "elakare" på 535:an.Det är väl inte samma klass på systemet som dyrare varianter,fast jag tycker att det är helt ok.Betalade 2990:- inkl.frakt,det var ett kampanjpris så ord.pris tror jag är runt 3300:-inkl.frak.Beställde det från Ray mettallfabriken som tillverkar dom,fast dom som säljer Simones kan ta hem det om man vill.Priset avser ett komplett system förutom främre rören. MVH |
|
| Hej kan bara instämma med föregående köpte ett i torsdags o skruvade dit det omgående! -tyst o fin på tomgång o vid landsvägsfärd (inne i bilen...) o skönt dovt ylande när man börjar dra på vxlarna. Utpris 3370:- men känner du din dealer så kanske du kan få bättre...MVH | |
Gemini__ |
Hejsan! Är åxå på jakt efter ett lämpligt sportavgassystem till min kärra. Så ni kan alltså rekommendera Simons sportsystem. Det har alltså ingen betydelse, att detta system är anpassat för en 528? Har haft funderingar på ett Ferritasystem, men det går på ung. 5000:- enl. de prisuppgifter jag har fått. 3000:- för ett Simons, kanske är en bättre affär. Även fast det inte alls är samma klass, som de dyrare varianterna?? Kul att höra era synpunkter, lutar åt att jag beställer ett Simonssystem nu i veckan =) Mvh Thomas |
|
Hur mycket i effekt tjänar man på ett simons avgas tro? Jag misstänker att effekthöjningen med det avgasystemet är 1-2% och för 3000:- så kan man lika gärna svetsa ihop ett eget avgassystem.Jag har hört mig för lite ang avgas till 535án och vad dom har rekomenderat så gäller 2*63mm rör på den. Själv så körde jag fram med dubbla 63mm friflödes-dämpare och enkel bakre 75mm friflödesdämpare. Och när när motorn närmar sig 4000rpm och uppåt...härligt ljud kan jag lova...effekt mässigt? |
|
|
Dubbelt 63,5 mm oj-oj. Det är dubbelt 50 mm på M5 E28 och M635 E24. Simons har dubbelt 50,8 mm med fullflödes bakre dämpare. |
|
|
Hej... Effektmässigt så tjänar man nog inget på ett 63.5mm system om man nu inte har trimmat väldigt mycket,tror nog 50.8mm räcker rätt långt.Att det kan vara roligt att bygga själv är en annan sak,fast jag vet inte om det är värt pengarna att snickra själv.Simones är ett budgetalternativ till dom dyrare systemen,lite sämre passform och finish kanske.Man får helt enkelt vad man betalar för,men effektmässigt tror jag inte det är något nerköp.Jag ångrar absolut inte mitt köp,tycker det är klart prisvärt. MVH |
|
| instämmer.... men passformen är de inge fel på. de går o få dit väldigt tight o snyggt om man lägger ner lite tid på monteringen, o jämfört med Ferrita (6500:-)så är det nästan billigt...MVH | |
| Byggde ett eget av 3" rör och simons dämpare, funkar hur fint som helst, även hos bilprovningen! | |
|
En för mig avgörande faktor är att Ferrita är rostfritt vilket Simons absolut inte är (eller?) En rolig detalj är att Ferrita går att skräddarsy ganska bra enligt smak och tycke. Skall man behålla bilen så är ett rostfritt en investering som betalar sig på 3-5 år. There could only be one... |
|
|
Simons säljer rostfria system men då blir det dyrare... Tror inte dom har till äldre bilar heller... =( //Cosmos E28 Power!!! |
|
|
Kör oxå med Simons, nu låter bilen som den ska göra på lite högre varv!!! Mumma... Nackdelen e ju att det rostar jäkligt fort. |
|
Paap Reeder |
Hej avgasbyggare! På min M535/E 28 har jag sedan 1996-04 haft en Simonz sportdämpare. Idag har dämparen gått 12000 mil. Jag tror inte på att ha ett avgassystem så länge. All sot som ändå till sist måste fastna i dämparen kommer på sikt att hindra det fria flödet. När jag nu i vår kommer att byta den bakre dämparen skall jag svetsa isär den för att se hur den ser ut inuti. Ett rostfritt system - som håller hur länge som helst -tror jag kommer att klogga igen - man förlorar effekt. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.