|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt att förminska mitt väldiga rattande genom en annan styrväxel. Har för närvarande en orginal E30 323 styrväxel utan servo som jag tycker mig ha uppmätt till 4.5 varv från fullt vänster till fullt höger. Nu har jag då tänkt mig en E30 M3 sryrväxel eftersom de tycks ha 3.25 varv från fullt vänster till fullt höger enligt forumet. Men problem 1 är då: passar M3ans styrväxel på 323 -86 utan modd? Men problem 2 är då: vikten och effektförlusten genom att pump och vätska väger (kan tänka mig upp till 10 kg) vilket inte ligger rätt på min tunga då jag precis hade tänkt att börja lätta bilen. Effektförlusten (säkert bara någon hk) eftersom motorn driver pumpen. Men problem 3 är då följande: "kan" är ett ganska svagt ord då det mesta är möjligt men så som jag har förstått det så skulle man "kunna" strunta helt i själva servostyrningen och allt därtill, använda bara styrväxeln från en M3 E30, rattaxelknut utan servostyrning och då få en "snabb" utväxling som fungerar precis som en vanlig styrväxel utan servo fast med 3.25 varvs utväxling istället för min orginal som är 4.5(???) Tack på förhand. /Mvh Mr.Green | |
| Och 10 000 kr-frågan lyder: Kommer man genom besiktningen med detta, fall allt skulle klaffa ( då det fortfarande syns att det är en "före detta" servo-avhjälpt styrning)? | |
|
Ingen som testat eller vet? =( Har använt sökfunktionen men tycker mig inte hitta svaren där. |
|
|
Heeeeelt omöjligt att någon inte skulle testat att slänga på en M3 E30 på en e30 med m20 motorn!!!??? Och verkar konstigt om ingen har testat att ratta lite när dem inta har servopumpen igång!!!??? Tack på förhand |
|
|
Oj det blev både rörigt och fel det där =/ Heeeeelt omöjligt att någon inte skulle testat att slänga på en M3 E30 styrväxel på en e30 med m20 motorn!!!??? Och verkar konstigt om ingen har testat att ratta lite när dem inte har servopumpen inkopplad eller när ni tömt systemet för ny servoolja!!!??? Tack på förhand |
|
|
Konstigt, folk bygger om sina e30 hit och dit men ingen svarar på detta? Iaf styrväxlen passar från s14 bil till m20 bil. Ang hur tungt det blir utan att ha servon inkopplad är en rellativ fråga men visst går det att plugga servoväxlen och köra med den utan servoassistans. Tycker du det blir jobbigt i längden så kan du alltid koppla in pumpen. Själv så kommer jag att annvända mig av en el driven servopump från en Opel till min e28a Och din 323a går igenom sbp om du byter till servostyrning. /Pelle |
|
|
Tack pelle för att någon svarar... Har kanske hittat en M3 styrväxel nu Vet inte riktigt om det är det. Har testat att vrida på axeln och den går 3.80 varv från vänster till höger, skulle inte M3ans styrväxel ha 3.25??? (Men å andra sidan har jag en 323 som styrväxeln ska vara 4.25 på som är 4.50 i verkligheten Sedan kommer jag att köra utan servoväxel för att slippa byta styrstång också då det är bara att sätta dit dom vanliga rattaxelknutarna då de passar på alla E30 styrväxlar. Skulle vilja att någon kolar om de har någon M3 styrväxel liggandes vad den har för nuffrer på sig. På den som jag hittat står det 32 136 på sidan där rattaxeln går ner i kuggstången och på andra sidan är det en aluminiumbricka där det står 7832 955 109 och nästa rad står det 276708 0384 växeln verkar vara av märket ZE Skulle vara väldigt tacksam om dem som har en M3 E30 kan testa och ratta hur många varv sin M3 har i verkligheten. Mvh/ En som skulle vara tacksam |
|
|
följdfråga... har 318IS 16V annan styrväxel än vanliga E30? och i såna fall med vilken utväxling? /Jonas |
|
|
Kolla denna Länk (jag snackar om den mässingsfärgade överst på bild 2) Den styrväxel jag har på g ser ut som E30 M3 styrväxeln men har Bmw gjort flera till E30 som ser ut som den? Då min har samma finish som E36- styrväxeln Och vill veta om någon vet hur många varv det är på följande orginal styrväxlar: M3 E30, M3 E36, |
|
|
*då min nuvarande har samma finish som E36- styrväxeln Skulle det ju stå i ordskogen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.