|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Jag har tydliga vibrationer från motorn (tror jag..), främst vid kallstart i fuktig väderlek. Det bör väl vara något med tändningen? Vid torrt väder och varm motor är det näst intill omärkbart. Vibrationerna märks främst vid 900 samt 1900 varv (ca), och är väldigt konstanta.. den går jämnt ojämnt eller vad man ska säga. Tomgång och allt övrigt är helt perfekt. Avgasvärden helt prefekta CO 0.00, Lambda 1.00. Nyss uppmätt. (Givetvis/tyvärr vid ett tillfälle då motorn gick som bäst..) Har bytt vänster fördelarlock (och rotor) till ett nästan nytt - provat - samma sak. Flyttade sedan över det gamla vänstra till höger sida - samma sak. Kan förresten tipsa om ett sätt att få bort höger fördelarlock på ett enkelt sätt utan att lossa annat än översta kopplingen till avgasrecirkulationen. Man skruvar helt enkelt bort plastkåpan från fördelarlocket först, och sedan är det busenkelt att plocka själva fördelarlocket. Nästa steg blir väl att kolla stiften + kablarna. Förresten.. slangstumparna högst upp till avgasrecirkulationen var väldigt konstiga. Typ alldeles mjuka och sega som tugg-gummi (eller hud på en 100 åring..). Bytas? Kan det finnas någon annan, trolig, orsak än tändning? Typ insugsmembran, sträckt kamkedja, tjuvluft/lite luft/bensin, etc? Lätt irriterande detta! | |
| Trist att du inte hittar felet Johan, Jag tror inte insugsmembranen ger dessa symptom. Båda mina var spräckta och det ända påvisbara skillnaden efter att jag bytt dem var att tomgången vid varm motor sjönk ca 500rpm. Dom låter ju dessutom väldigt "slyyyyy" när dom är dåliga. (lägger man handen över bakre gaveln på insugen förändras detta ljud). "Mal function" på avgasrecirkulationen? -Ja det skulle väl i teorin kunna ge dessa symptom. På äldre bilar med EGR-ventil vars vakuumstyrning inte är vad den har varit. kan man ju få en viss skakig gång vid jämt varvtal orsakat av att EGR-ventilen läcker in avgaser i insuget då den ska vara stängd. | |
|
Det är ju sant! När jag hade EGR'en inkopplad i 760in gick den taskigt... kanske inte riktigt samma symptom ändå, men den hade ju bara 6 cyl =). Hur är dina sådana slangar? Jo förresten så tycker jag att motorn låter lite konstigt i kanske 15-30 sekunder efteter start, typ som ett rejält insugs läckage. Sedan "stängs" ljudet av helt tvärt och den låter helt normalt. Har hört med BMW om detta men dom tror att det har något med förvärmning att göra och att det bör vara normalt, kan dock inte påminna mig om att det var så på -98an.. Någon tänkte att det kanske har att göra med att bilen är från Italien och ev har annorlunda avgasrening eller dylikt? |
|
| Kollade slangarna och JA, de känns väldigt svampiga. Gissar att det är silikonmaterial för att tåla värmen. | |
|
Har påbörjat byte av slangarna, och de nya är inte alls som de gamla. Dom är fasta, hårda och homogena. De gamla ser dock riktigt skrämmande ut, alldeles "krakelerade" på insidan och det ramlade loss en massa stora gummibitar innifrån. Det är endast ett mycket tunt ytskikt som är "helt". Kanske ni andra borde se över dom också! Vart tar eventuella lossnade gummibitar vägen?? Sugs in i motorn? Det ramlade även ner någon liten bit i röret den satt på... vart leder detta? |
|
|
Är nu klar med slang-bytet. Dammsög upp en massa gummirester från plåtröret nedanför och hittade även en del bitar inne i burkarna ovanför. Fick peta med naj-tråd och damsugare samt olika slangar till dammsugarn för att få ut allt. Någon som vet om det kan vara skadligt, typ stocka igen någonting om gummirestar fortsatt någonstans, och vart dessa hamnar? Mitt lilla vibrationsproblem blev (som väntat) inte bättre dock... |
|
| Hehe.. Dammsugare ska det förståss vara... Undrar om det finns herrsugare?? ;) | |
|
Hej. En jättegammal tråd, men hur gick bilen efter EGR "rengörningen"? Mvh Skalman |
|
|
Hej! Är i princip aldrig här numera, och råkade bara se att denna tråd helt plötsligt var uppe igen :) Jag måste säga att jag minns knappt om det blev någon skillnad. Minns knappt felet.. Det kan hända att det aldrig var något fel egentligen, kanske var det bara jag som var alltför petig.. Kan också ha varit flera olika bidragande orsaker, t.ex. bytte jag motorkuddar vill jag minnas. Tror jag ska gå ut och prova i morgon om jag kan känna av några vibrationer fortfarande, jag har då slutat tänka på det för flera år sedan. Är det så att dessa 12or ska gå i princip helt vibrationsfritt på tomgång? --- Min bil: Länk |
|
|
Har testat varva ca 1900 varv på tomgång nu, och visst är det små, små jämna vibrationer som märks just då. Tror varken det blivit bättre eller sämre jämfört med när jag nyss hade köpt bilen för en massa år sedan. Däremot hade jag helt slutat tänka på det :) Det känns ju inte alls när man kör eller så. Vet inte om det egentligen ska vara så eller om den ska vara HELT vibrationsfri på alla varv på tomgång? Har tyvärr inte haft möjlighet att prova en endaste annan 750 sedan jag köpte min. Tog även en extra titt på de där slangstumparna till EGR-ventilerna eller vad det är. De var ännu sämre än de som var där innan jag bytte - t.o.m. HÅL i en av dem!! Vad är det för skit? Visst, nu har det ju gått ytterligare 6-7 år eller nåt sånt, och säkert lika många tusen mil.. men ändå. Nä, det börjar vara dags att ägna lite tid åt gammel-pärlan. Den måste få nya slangstumpar, nya dörrlister längst ned, olja & filter och så en recond. Har försummat den alldeles för länge! --- Min bil: Länk |
|
|
GAAH! Ser nu att det är 8,5 år sedan jag skrev inlägget högst upp! Vad hände? :) Inte undra på att jag börjar vara lite halvsugen på ny bil :) --- Min bil: Länk |
|
|
hehe... känner igen känslan. Själv har jag insett att det inte går att få något betalt för en e38 750 i dag, och att det inte är värd de ca 100 000kr som behövs för att skillnaden ska vara stor nog i komfort och körglädje.... så "gammbilen" blir nog kvar tills den faller i bitar. Jäkligt jobbigt med vibratioerna mellan 1000-2000v/min.. har bytt ALLT utom gaspedalgivaren vilken jag nu söker med ljus och lykta. För skoj skull, detta har jag bytt. 1.Vevhusvent+gummi. 2.Nya Magnecor tändkablar. 3.Nya tändstift modell "dyra". 4.Rotor + fördelare x 2. 5.EML box. 6.DME boxar. 7.Bränslefilter. 8.Tryckkontroll av bränslepump. 9.Relän till elboxar. 10.Nya säkringar. 11. Isolerat-om den beryktade kabelstammen i höger hjulhus. 12.Kamaxellägesgivare. 13.Vevaxellägesgivare. Dock har jag inte bytt tändspolar eftersom dessa, antingen fungerar, eller är helt döda...dvs inga mellanting? Söker nu över hela värdlen efter en SIEMENS Throttle positioning sensor, finns snart inget annat kvar att byta ut. suck... Mvh Skalman |
|
|
Du hade bytt motorkuddarna, men hur är det med kuddarna till automaten? Jag har själv problem med vibrationer som börjar kännas kring 1200 varv, även vid stillastående på tomgången. Var inne på en verkstad där dom reparerar BMW-kärror som BMW själva går bet på. Killen där sa att kuddarna till "lådan" kan faktiskt bli som "hockey-puckar" och det dämpar ju inga vibrationer. Om dom kan bli så hårda vet jag inte om det stämmer!? Hur är det med gamla e32 / 750, får automatens upphängning ta emot mycket stryk vid tuff körning. Kan lådan så att säga komma på snedden, vrida sig el.dyl. varvid "kuddarnas" läge förändras och deras vibrationsdämpande förmåga försämras? Någon som vet av erfarenhet!? |
|
| Skalman varför säker du i hela världen finns de inte i Sverige? | |
|
TWX. Finns ingen SIEMENS sensor på landets bilskrotar, och jag vill gärna lösa problemet innan det blir dags för kyla och elände. Hittade dock 2st med rätt OEM nummer i USA, beställt och klart...bara att vänta. Mvh Skalman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.