AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
598

Handla 530 -89

Ca
36
Canman
118D -08 5d
525i Touring -03
Hej Alla,

Jag funderar på att köpa mig en 530 -89 som gått drygt 30000mil.
Bilen verkar vara i bra skick både i karossen och motor.

Den har lite rost gissa vart................ja rätt... runt tanklocket annars rostfri.
Utrustad med Manuell låda, skinninredning och en AC som förståss är tom.

Vad har ni för känsla av prisbild på en sådan vagn?
Skulle man ångra sig om man gav ca 20000 för den? eller vad är rätt pris att betala för en sådan?

Vad bör man vara extra noga med att kolla på? några speciella problem med dessa?
Jag känner mig inte orolig för motorn eftersom det är den berömda M30 motorn i den =)

Tack på förhand för all hjälp
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Udda bil i E34 serien...Lite slö om man jämför med 535.an drar dessutom i princip lika mycket bensin som 535.

Alls ingen dålig bil naturligtvis,och för 20' så får du ändå mycket bil för pengarna OM du står ut med "tom ACC"...Vill du ha den fungerande så räkna med dryga 5' i reparationskostnad, naturligtvis beroende på vad som är felaktigt/trasigt på just det exemplaret.

Även fast du inte är orolig för motorn så är det naturligtvis ett "måste" att noggrant kontrollera kamnockarna på vagnen..Annars finns risken att det förväntade "klippet" uteblir...Skadar inte heller med ett kompressionsprov.Kolla gärna co-halten i exp.kärlet för att möjligen få veta om det finns ett avgasläckage in i kylarvätskan(dvs sprucken topp eller toppackning)

Tänk på att det är en 89:a som har hårdare avgaskrav än motsvarande 88.a...Dvs en dåligt fungerande katalysator ger med största sannolikhet en "tvåa" på besiktningen...En 88.a kan klara sig igenom kontrollbesiktningen utan en fullt frisk kat eller dyl...OBS! jag säger INTE att det är "nyttigt" för bilen att "hanka sig" fram med dålig kat eller annat i inspr/motorstyrningen märk väl..

Sedan så måste man beakta att bilen rullat långt så div bussningar/leder/tätningar,kylarens skick?,stötdämpare/fjädrar,styrväxelns skick? osv kan bli föremål för rep inom en ganska snar framtid med lite otur..Men det har du säkert koll på :)

Mvh Janne.
Ca
36
Canman
118D -08 5d
525i Touring -03
Tack för ditt svar Janne.

Jo jag tänkte nog försöka kolla hur kamnockarna ser ut och eventuellt ta ett kompprov.

Jag tror att bilen är rätt nyligen besiktad så katalysatorn bör fungera men det var bra att du påpekade detta, jag hade helt glömt bort avgaskraven.

Jag vet att kylaren är utbytt plus en del leder i framvagnen.

Jag kan väl erkänna att helst skulle jag vilja ha en 535:a men dom ligger för det mesta lite högre i pris så man får ta det som dyker upp till "rätt" pris =).

Som min fru brukar säga:
Ni män blir inte äldre det är bara leksakerna som blir dyrare! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.