|
|
|
|---|---|
|
hej! Jag har idag 16 tums fälgar (däck 225/50) på min z3 och har nu fått för mig att det skulle vara trevligt med större fälgar. Har fått upp ögonen för ett par 18 tums fälgar som fallit mig i smaken. Det slog mig dock att jag kanske inte bara kan byta två storlekar utan vidare. Vet någon om det är nåt särskilt att tänka på?Kommer däcken att ta i när man svänger? Påverkas något annat? Tacksam för alla tips. (Jag har använt sökfunktionen men blev inte så mycket klokare) /Marianne Marianne | |
|
Hej Om du går upp till 18 tum måste du ha lägre däck, ex vis 225/40/18, och inpressning som är samma som du har idag.DVS ET 42. TopazBlå Gbg |
|
|
inga problem, som eklöf säger måste nya däck ha passande höjd. Huvudsaken är att hjulomkretsen totallt förblir densamma. Kolla gärna Länk för att se vilken däckhöjd du ska ha. Själv kör jag på 225/35/18 fram och 255/30/18 |
|
|
Z3c: Blir inte hjulomkretsen får låg med de profilerna?? Låter som lagom på 19"... /Caspar |
|
|
Låter lågt tycker jag oxå, som kör på 225/40 fram och 255/35 bak. Det skall bli samma rullomkrets som orginal. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
jag har 19" o har 235/35 fram och 265/30 bak. spelar det stor roll om man har för låg/fel profil?!?! No turboshit, just real power! |
|
|
De flesta nya bilar är typade för en viss rullningsomkrets, tror det får skilja några procent bara, så visst finns det krav på en viss rollomkrets, tror dock inte att det spelar någon större roll om man skulle öka/minska någon procent extra. Polisen och SBP kanske har en annan uppfattning om de kollar. Ang. alla dessa dimensioner, vad jag vet så har inte Marianne nämnt någon bredd på fälgarna, så hur kan ni föreslå olika dim? Marianne: När du ska köpa nya fälgar till bilen, fråga då på en däckverkstad eller där du köper fälgarna (i affär) vilka som passar din bil, de brukar inte luras. Då hjälper de dig välja rätt inpressning och däck dim. /Z3MPOWER |
|
|
Marianne: jo ett tipps också, skaffa lite fetare däck och fälgar bak, BMW är ju bakhjulsdrivna och kan därför med fördel utrustas med det. Jag tycker personligen att det ser snyggare ut och så får du lite bättre fäste när du ska iväg. /Z3MPOWER |
|
|
Tack för alla svar. Har faktiskt ingen aning om vad jag har för bredd på fälgarna eller vad inpressning (tror det hette så) är. Jag får nog ta mig in på någon däckfirma och kolla. /Marianne Marianne |
|
|
Både bredd och inpressning står (oftast) på fälgen! Om du tittar vid navet och/eller på baksidan av fälgen, kommer du troligen att hitta ett antal olika siffer/boktsvskombinationer. Leta först efter en beteckning där du har bokstäverna ET eller IS och sedan en siffra: Tex ET 41 eller IS 41. Det betyder inpressningsdjup 41mm. Därefter letar du efter en kombination som t ex kan se ut så här: 7Jx17, vilket betyder att fälgen är 7" bred, 17" hög och har ett "normalt fälghorn" (J:et). Eventuellt kan dessa ovanstående koder stå tillsammans, t ex: 7Jx17 IS41 Sedan kan det finnas en massa andra siffror som är tillverkarens artikelnummer, eventuella serienummer mm. men de behöver man oftast inte bry sig så mycket om. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Gibbe: har du inga problem med ASC+T ? | |
|
Följande bör du tänka på : - Från 16 till 18 tum kommer att bli bra mkt stötigare, men underbart på släta vägar. Jag har bara kört 18 på min och har vant mig. - Större fälgar=mer vägbuller vilket egentligen bara märks med cabben uppe - Kör du ofta på spåriga vägar i Sthlm, kommer det att bli mer ansträngande att hålla i ratten om du har för brett fram. 225 fram och 235 el. 245 bak skulle jag rekommendera - Köp inte billigaste däcken, inte heller de billigaste/tyngsta fälgarna - 17 tum kan vara ett vettigt alternativ om du är osäker. 2.8 -99 är dessutom godkänd för den dimensionen enligt mitt reg.bevis - det finns många åsikter om detta, sök på liknande tidigare inlägg om fälgar o däck / Mattias |
|
|
En annan sak som kan löna sig när man byter fälgstorlek är att göra en 4-hjuls inställning efter bytet. Däcken kan ju få lite nya vinklar som behöver justeras. Kostar en tusing eller 2 beroende på vem man frågar, men så slipper du få sne slitna däck eller onödigt spårkännslig bil. /Z3MPOWER |
|
|
Gibbe, det som händer om man har fel profil på däcken är att hastighetsmätaren visar fel, sätter man på för hög profil kan man även få problem med att däcken tar i skärmkanter/innerskärm mm. Men i ditt fall blir rullomkretsen för liten vilket gör att hastighetsmätaren visar för mycket. Med så stor skillnad på rullomkrets som du har mellan fram och bakhjul (4.3 cm), så undrar jag oxå om du inte har problem med ASC'n. Jag hade problem med ASC'n med 4.7 cm skillnad på rullomkrets. Med de däck jag har idag är skillnaden 0.4 cm och bilen fungerar perfekt. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Z3c/Fredrik M: Räknade lite på Z3c's hjulomkrets 1930mm fram resp 1916mm bak. Detta skall jämföras med 1992mm för 225/45-17 som iallafall min bil är typad för. Felmarginalen blir således ca 4% vilket jag tror att farbror Blås lagbok accepterar. Det som fick mig att hajja till är att det är exakt samma dim som jag tänkt mig till 19"... Mer optimalt för 18" är nog annars 225/40 som ger 2001mm resp 255/35 som ger 1996mm.... Sedan är det nog viktigt som Z3c säger att det inte skiljer allt för mycket mellan fram & bak iallafall för Er som har hjälpmedel alias ASC+T. För små hjul ger ju "bara" en glädje hastighetsmätare... /Caspar |
|
|
Caspar, korrektion. mina original var> 225X45X17 = 199.27 nya 225x40X18=199.27 245x40x17=197.22 nya 255x35x18= 199.71 alltså är det endast bakhjulens omkrets som varierar från original och det endast pga av att det är 255 i stället för 245 annars hade det varit exakt samma. Men eftersom att även fälgen är 1" brädare där bak så jag ställer mig i alla fall frågande till att omkretsen skulle ha ändrat sig pga av att däcket är bredare. Är det så i alla fall så är den skillnaden mot original mindre än 1% |
|
|
Z3c: Stämmer bättre, Du skrev ovan "Själv kör jag på 225/35/18 fram och 255/30/18" och då hade det ju blivit som jag skrev. Tyckte det verkade lite ogenomtänkt för att vara Du!! /Caspar |
|
|
Jag bytte till 225/40/18" fram och 235/40/18 "bak var tvungen att göra vagninställning! Tror att det kom åt lite här och var + att däck slitage vart enorm! Ska man bara byta utan att rådgöra sig innan så blir det ett set med däck att expermentera med och detta går fort (de är inte så billiga) Nån gav dig råd att köpa bra däck Själv har jag först haft Yokohama högfartsdäck 1a set som experiment sedan köpte jag Bridgestone Potenza men själv tycker att de inte var prisvärda (sägs varaen av de bästa ,mest tycker jag NU är överreklamerat pga formel1) Nån som har GoodYear F1 skulle kunna komma med en recension om dessa. Skulle vilja köpa ett set nu på sommar Hur är de? G-Nig |
|
|
Tack för alla råd. Det verkar vara en mindre vetenskap med däck och fälgar så jag får nog fundera lite. Tror att jag bara byter bakdäcken nu (vilket var min ursprungliga plan). Marianne |
|
|
Fredrik M: Jag kan säga dig att problem och problem, de beror på hur man ska köra, om jag vill ha brekas så blir de problem, för bilen vägrar spinna loss... Jag tror du skrev fel. Min mätare visar för lite inte för mycke iomed att jag har 19" istället för 16" som är orginal. Jag har mätt mot min fars V70 när han kör i 70km/h så visar min mätare 65km/h när han ligger i 110km/h så visar min 100km/h..... Detta måste då bero på att jag har större rullomkrets än med orginal fälgar. No turboshit, just real power! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.