AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.557

Problem med rattglapp =(

Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Ratten glapper så mycket när man har bilen avstängd o vrider ratten till höger o vänster. Har provat att skruvat på styr snäckan fast då blir den bara tungstyrd. Och de är där den glappar ser de ut som. Blir inte bättre när man startar bilen heller. Den har en förmåga att vandra lite över vägen när man kör och när man bromsar drar den åt höger eller om de var vänster. Nån som känner till den här problemet? Bilen är en 88:ans 730
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Är inte helt säker på om det var dessa symptom som en/ett par lösa muttrar någonstans under instr. panelen gav upphov till.
Sök på forumet (var här jag läste det, alltså inget självupplevt).

Skadar ju inte att kolla iaf. =)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej,

Kolla denna Länk

Det är i och för sig fullt möjligt att din styrsnäcka är sliten och inte går att justera till glappfritt läge. Det blir alltid ett större glapp i snäckan ju mer du vrider på hjulen, även på en frisk snäcka, så justera alltid glappet när hjulen står rakt fram. Vandrar bilen på vägen har du dragit åt för hårt. Kontrollera också "glapp källan nr 2" som kan uppstå i teleskopdelen av rattstången. Obs! lägg inte åt muttern på rattstången hårdare än att ratten fortfarande går att skjuta ut och in.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ska väl tillägga att ett par halvslitna framdäck bredare än 205 lätt förstärker känslan av att bilen vill vandra när det finns glapp i styrningen.
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Oki tack för tipsen de sitter 235:er i fram + att vägarna inte är dom bästa i gävle nu så de blir att den spårar en del. hoppas jag blir av med problemet så man kan njuta mer av sin körning =)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du kanske redan har läst dessa sidorna: Länk Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ras.mus
Vet inte var länkarna ovan leder, orkar inte kolla... Men har du glapp i styrningen SKA du plocka bort panelen under ratten och kolla på länkningen där under.

Där sitter rattstången länkad till nedre rattstången genom en gummiplatta. Den har fyra hål och genom två är övre stången fäst och de andra två är nedre stången fäst (om jag inte minns fel).

Muttrarna som fäster ihop detta har en tendens att skaka loss. Detta innebär att till slut sitter ratten fast endast genom att skruvarna sitter kvar. Försöker du ställa ratten mot dig så kan de då (om muttrarna är helt av) hoppa ur och då sitter inte längre ratten fast i styrningen... Så prova inte att göra detta på motorvägen...

Så vad du än gör, KOLLA DETTA!!! innan det är för sent... Det är bara att dra dit muttrarna och kanske applicera lite lock-tite om man vill. Mycket enklare än att börja dra under bilen.

På min var muttrarna helt loss och jag märkte det när jag (stillastående) skulle justera ratten mot mig. Helt plötsligt kunde jag snurra ratten utan motstånd och den hade helt enkelt hoppat ur. livsfarligt...
Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
Oki ska titta på det =) hoppas att de inte är snäckan som är slut.. den gick på 16000 ny!! Tack för alla svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.