AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.207

Kapa fjäder, hur?

Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Jag tänkte kapa lite i fjädrarna på min 323:a för att se hur mycket den ska ner. Jag vet att det inte är bra men jag bryr mig inte då jag har ett lager med dämpare och fjädrar...

Min fråga, går det att kapa med fjädrarna på plats? Hur, vilket sätt är lämpligt? Jag har fjäderspännare.

// Anders
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
Hej!

Nja du måste nog ta bort fjädrarna före kapning... sen är det ju enkelt att bara ta rondellen å kapa...

BMDoubleV

Länk
Har du fjäderspännare så är det ju bara att snurra ner dom o kapa, annars går det lika bra att köra in ett stort spett och bänna o sedan kapa. Var noga på märkningen så de blir kapta på samma ställen på sidorna bara.
Jag vet inte riktigt hur det ser ut ibak, men dom är väll koniska ibak på 79ér eller?, isåfall behöver de svetsa fast nederdelen med pinn-svetsen annars kan den hoppa ur o det gör dom väldigt lätt.

Men detta görs på egen risk, jag rekomenderar sänkningsfjädrar.
bmwracing
Jag har kört kapat i 1,5 år nu på min 320. Nu har ju jag en fyra i min, men jag tog två varv fram(allt som går innan dom blir lösa) men jag blev tvungen att svetsa fast en lite plåtbygel längst in på tallriken(närmast innerskärmen) för besiktningen klagade. Bak har jag kapat i omgångar... tror det är 3-4 varv, men där blir dom lösa redan efter ett varv så där har jag bultat fast utfjädringsstopp i form av gamla bilbälten. Jag kapade allt på plats. Men man får isf kapa av den kapade biten igen för att få ut den från fjäderbenet. Det tråkiga är att det inte går så bra att kapa tex 1,5 varv fram utan enbart hela varv annars ligger inte fjäderänden som den ska i tallriken. Normalt brukar man ju kunna vrida efter den övre tallriken så det stämmer med nedre, men det går inte på en E21 då den är exentrisk och isf tar mot fjädertornet.
bmwdr
Det är inga problem att kapa fjädrarna på plats! Har gjort det mer 3st bilat bl.a då min 318i.. Men ha framvagnen upphissad så att hjulen hänger fria så går det mycket bättre.. Och då förstås ta av hjulen..

BMW BRÖDER!!!

varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;)
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Tänkte prova med två varv runt om. Tänkte också sätta fast fanskapet med rörklammer typ de man har om avgaset (fast mindre). Monterar jag ner fjädernbenen så blir det till att byta till nya och fräscha fjädrar och dämpare. Nu vill jag bara kolla hur mycket jag kan sänka innan hjul och fronten tar i...

Tackar för tipsen! Då har jag något att göra i helgen...

// Anders
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Varför kapa fjädrarna? Sänkningsfjädrar är inte specielt dyrt. Ger dessutom garanterat bättre vägegenskaper och mindre risk att något går sönder pga genomslag i fjädringen.

///Jesper

BMWCS #5494
bmwdr
Om jag hade varit som dig så hade jag satt dit slangklämmor istället! Dom sitter bättre och är lättare att få dit är desutom godkända för bes..

Men om du ska göra det på en seriös bil så hade jag lagt pengar och köpt en riktig sänkningsats.. Jag kapade tex på min BMW 318i E36 som jag har som vinterbil för den bryr jag kmig inte så mycket om! tex..

BMW BRÖDER!!!
Bl
211
Bladh
E30 325i Touring -89
E28 528i -87
Seriös kanske det blir någon gång men inte just nu. Ska först kolla hur kul man kan ha utan att kasta in en massa pengar. Men en komplett sats med dämpare ramlar snart på den i sommar. Ska först kolla hur låga fjädrar jag ska köpa. Och bur, och ... så är man där igen. Pengarna rullar! Men kul blir det...

// Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.