|
|
|
|---|---|
|
Om det i Breifet senaste ägare på en tysk bil är en privat person, då kan man väl vara säker på att tysk moms är betald? Är det däremot en bilfirma som enligt breifet är senaste ägaren, så bör man kanske kolla upp om momsen är betald? Är jag ute o cyklar? | |
| Även privata inportörer fifflar med mosen, inte bara handlare.Du tjänar ju 16% om du inte momsar i Tyskland,och påstår att du skall betala 25% i Sverige.Om du åker till Tyskland och köper bil bör du difinitivt betala momsen i Tyskland.Både billigare och säkrare i längden. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
LME, du har helt rätt. en privatperson kan inte såvitt jag vet lyfta momsen, och då skulle jag kolla på "Geburtsdatum" eftersom en firma förhoppningsvis inte har födelsedatum.... Fast jag kan inte allt om tyska bolagsformer direkt, kanske någon annan som vet? mvh Johan |
|
Du kan väl inte som privatperson köpa en bil utan moms i Tyskland eller?? Tyskarna måste väl kolla upp så att du verkligen har en firma,så att du har rätt att dra momsen. Även om det nu är den firma sm tagit in bilen,så tror jag aldrig att momsskulden följer bilen.iallafall inte innan rsv har beslutat om detta.Skulle nog bli många fattiga familjer i Sverige isåfall.... Det är den person som står på köpekontraktet i Tyskalnd som ansvarar för att momsen bir betald.Även om du besiktigar bilen själv,så skall detta gälla,dvs om du står som förste ägare i Sverige på en omomsad bil,så är det änd importören som blir skyldig.... Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
|
Du hann före Johan ;-) Tidigare:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99, |
|
| Det finns även för privatpersoner undantag för att inte betala tysk moms.Förutom det jag belyste finns faktist en artikel som delvis handlar om detta .Läs IMPORTGIUDEN i forumet KAPITEL 10.Där framgår lite om vad du skall se upp på.Jag vill varna våra BMW köpare så långt det går.Det är ju gansk klart att man vill ha dessa uppgifter,lika väl som att säljaren är ägare till fordonet,att det ej är belagt mer skulld,som du får betala senare.Köp BMW! | |
|
Jag har aldrig importerat en bil forut sa hjalp mig att forsta om foljande pastaendena ar korrekta: 1. om jag (privat person) koper fran en privatperson inom EU sa ar redan momsen betald, saledes behover jag inte betala extra skatt pa bilen nar jag kor in den till Sverige. 2. om jag ar foretagare och koper bilen inom EU sa kan jag kopa den momsfritt for att sedan betala 25% moms nar den rullar in i Sverige. Fraga: Brukar bilhandlare i Tyskland annonsera bil priser ink. eller exkl. moms? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! 1. rätt, fast privatägda bilar har inte ens moms. 2. rätt. Bilhandlarna brukar annonsera med moms, men utpräglade exporthandlare annonserar ofta med "Exportpreis" vilket är utan moms. mvh Johan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.