|
|
|
|---|---|
|
Ska byta fjädrar och dämpare på min E34/525, är korta dämpare ett måste då man har något sänkta fjädrar? Eller kan man använda standarddämpare? | |
|
Du har väl sänkt den för att få bättre väghållning, då finns inget alternativ, anpassade dämpare är ett måste. Med kortare fjädrar för du en kortare fjäderväg och en högre fjäderkonstant (hårdheten!) som dämparen måste vara anpassad till, annars kan väghållningen försämras att bli sämre än original! Vid kortare fjäderväg så måste dämparen vara fastare för att förhindra genomslag, och för att dämpa rörelsen i chassiet! Fjädern är "starkare" än dämparen! Att åka med hårdare fjädrar tillsammans med standarddämpare brukar ofta ge en stötigare gång och bilen hjulupphängning studsar mot asfalten, vilket ger försämrat fäste/kontakt med vägen! ///Magnus |
|
|
Ok, så sänkningssats betyder inte bara kortare fjädrar utan även hårdare. Men då jag tittar på olika dämpare, så står det tex att de finns i två utförande: 1. Insats, 16mm lång kolvstång under gäng 2. Insats, 41mm lång kolvstång under gäng Är det då så att den övre (16mm) e anpassad för om man ha sänkta fjädrar? |
|
|
Ok, så sänkningssats betyder inte bara kortare fjädrar utan även hårdare. Men då jag tittar på olika dämpare, så står det tex att de finns i två utförande: 1. Insats, 16mm lång kolvstång under gäng 2. Insats, 41mm lång kolvstång under gäng Är det då så att den övre (16mm) e anpassad för om man ha sänkta fjädrar? |
|
| Japp, det stämmer bra det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.