AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.683

varför blir min bil varm?

har problem med kylning på min 535 -88
började med att temmätaren började vandra uppåt om man stod på tomgång eller körde sakta. eftersom jag då var arbetslös så löste jag det med att inte ha den stilla för länge. :)
rödljus var inga problem fick stå ett par min innan det började bli varmt.
sen mot slutet av förra sommaren så ballade den ut totalt. även om man låg i 90 så kunede den gå upp i temp (snabbt 3-5 sec upp till nästan rödmarkeringen. så jag provade att växla ner och gasa lite extra då gick den tillbaks på 2-3sec. detta hände nån gång varanan vecka först men sen nästan dagligen. efter den gått ner igen så kunde man kör så länge man ville utan att den rubbade sig från mitten. min första tanke var ju toppen (är pessimist) men då borde den väl alltid gå varm?

kan det vara något annat ?? har funderat på vattenpumpen
ska oxå tillägga att kylar vattnet var lite rostfärgat. kylaren är i bra skick.

tacksam för svar /nuvarande wankelman
Det kan vara flera felorsaker, men testa med det enklaste först och lufta ur kylsystemet ordentligt. Att bilen går varm när du står still osv kan bero på dålig fläktkoppling, kolla gör-det-själv mektips i menyn till vänster.

____
Reach the door with a breath and a scream.
an
643
anlima
735iA -87
Det verkar som om termostaten kärvar för dej, det är inga evighetsgrejer,precis. Byt den och glykolen så tror jag dina bekymmer är borta. om inte så var det här det billigaste du kunde göra själv.

Visa användare
28
babben
535i-88
318 touring-96
tror som greenberg att det kan vara visko kopplingen kostar ca 1300 på bmw.

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
hade likadant på min 525-89:a.
då var det bara att lufta och sen vart det bra. tempgivaren låg väl antagligen i luft eller nåt...
värt att prova, klart billigast iaf!:)
blev din varm oxå eller var det bara visaren i din bil???
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Morsans 528i e28 gjorde likadant, alltså gick varm på tomgång och i låga farter, det var fläktkopplingen som var problemet!

//Mvh Simon
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
min blev bara aningen varm men mätaren stämde inte alls. kunde vandra nästan till rödmarkeringen ibland på en halvminut för att sedan kunna sjunka lika fort igen.
på min så blir det varmt, kokat en gång.
blir inte bara varm vid tom gång eller låga farter, utan även i 140+ men det började med att man inte kunde stå på tomgång
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
låter konstigt det där med att den även blir varm i höga farter.
men det skulle ju fortfarande kunna vara så enkelt att du bara har luft i systemet och att cirkulationen då blir dålig...
hur är det med värmen i kupén? har den krånglat på nåt sätt?
Hej Wankel.
Jag hade en 735:a för några år sedan som betedde sig som din och jag bytte termostat, kylare, fläktkoppling mm. men ingen skillnad, till slut tog jag bort vattempumpen och det visade sig att "skovlarna" som pumpar runt vattnet hade lösts upp eller ärgat sönder helt enkelt, bytte den och sedan var bilen hur bra som helst.

M.v.h
Micke

BmwCS nr 05419
nej jag har inte haft några problem med värmen i kupén.
ja vattenpumpen är ju det jag tycker det borde vara om man tänker logiskt :)
men eftersom jag har tummen nånstans vid hälen när det gäller bilar så har man ju inte vågat tror på sig själv :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.