|
|
|
|---|---|
| Tänkte kosta på mig en service av bilen. Bilen en 535IA -97:a börjar närma sig 17000 mil och går felfritt men är inte servad på ett par år. Hade tänkt byta olja, oljefilter, bränslefilter, luftfilter, microfilter+ tändstift. Ngn som skulle vilja rekomendera ngt mera, eller tycker ngt låter onödigt. Vill gärna höra åsikter om vad som bör prioriteras. | |
|
Bromsvätska och kylarvätska! Givetvis är det bäst att göra en fullständig service, särskilt när man vet att bilen inte har servats på ett bra tag! Men viktigast är att byta alla vätskor (olja i växellåda och bakaxel brukar normalt sett inte behöva bytas, kolla om de är fyllda med "lifetime oil", annars byt dem med!)och filter samt kolla över tänddelar och bromsar. Visuell koll av stötdämpare och läckage mm. kan vara på sin plats. Även koll efter glapp i hjul och hjulupphängningar bör göras med jämna mellanrum. Enklast är väl att ta serviceboken och kolla över alla punkter man kan göra själv och sedan lämna ifrån sig bilen till en verkstad för att göra resten... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stackars bil! Sakerna du räknar upp är förvisso de viktigaste att byta vid service. Om du lämnar in bilen till BMW så kontrollerar de vid en inspektion 2 (det känns som om din hade behövt en sådan) de punkter som finns uppräknade här: Länk Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Byt oljan i växellådan också! Min växlade som en potta skit, från 2:an till 1:an, kadunk. Det försvann direkt med oljebytet. mvh Magnus |
|
|
Jag har också tänkt göra service och kollade på länken som Kalle länkade till. Tändstift är nyligen bytt så jag tänkte mig följande: Luftfilter: (2x 230:-) 460:- (är inte detta samma sak som microfilter som nämnts tidigare) Bränslefilter: 295:- OljeFilter 171:- Olja 193:- (7.5L) (2x4L) 1544:- Bromsvätska?: (2x 0,5 43:-) 83:- Totalt: 2553:- Nedanstående är beställt: Remmar: 370:- + 185:- (555:-) Och följande funderar jag på: Kopplingslamell + urtrampningslager + tryckplatta: 3499:- Hur jobbigt är det att renovera kopplingen genom att byta detta? Dyrt att lämna in antar jag? MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
fjamsetramsa |
Om du inte ändrar din ekonomi är det nog bättre att byta bil... |
|
fjamsetramsa avser du mig? Varför tycker du då att jag ska byta bil? Att jag gör jobbet själv är inte mestadels pga. pengarna utan för att jag inte litar på verkstäder. Att jag sedan sparar tusenlappar på det ser jag inte som en nackdel. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
TCG jag hade oxå gjort det själv om jag hade kunnat, av samma anledning som du. En sak som jag inte vet om det redan tagits upp är Bakaxelsoljan. Den byttes på min när jag var på BMW. De sade att det var bra förebyggande syfte mot otrevliga saker, Samtidigt i samma veva upptäkte de att nivån var lite låg, en plugg hade börjat rosta och droppade, men sådär, super lite i taget att man inte skulle lägga märke till det :-). Kostade 300 kr... så det var inte mycket att tänka på :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.