|
|
|
|---|---|
| Har en Z3 98, 2,8 där airbaglampan lyser. Enligt uppgift beror det på att kontakten i högra stolen är glapp. Någon som har haft något liknande och åtgärdat detta? Alla tips välkomnas | |
|
Jag hade ett liknande problem för snart två år sedan. Det hela berodde då på att jag satt mig ner i förarstolen alltför häftigt (dvs. nästan hoppat ner i stolen, fy skäms) varpå någon givare hade fått spel. Åkte till verkstaden där de nollställde systemet på något vänster. /Masten Lokal Administratör för svenska avdelningen på www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Har haft lysande Airbaglampor på de flesta BMW, men tror inget har kostat något att fixa... /Caspar |
|
| detta händer tyvärr ofta. måste återställas med Service Reset Tool. | |
|
Stämmer som Caspar säger, du ska inte betala för att få detta fixat! Det är ju en sån grej som bara ska funka hela bilens livslängd, det är ju ingen hundai vi pratar om heller. Hade en peugot 306 gti 00 för ett par år sen i den va det ett himla liv på just den lampan men det fixade dom kostnadsfritt fast garantin gått ut på bilen så Bmw får ju bara inte va sämre! :-) Åka utan tak e gött!! |
|
|
Enligt vad jag har hört från BMW (LUND) så får man tyvärr stå för detta själv, både nollställning och ev. byte för att inte få tillbaka problemet. Jag lyckades få det nollställning gratis en gång, men betalat andra gånger. På min så var det ngt med ngn kabel till bältessträckaren (tror jag), vilket också är ett vanligt problem på Z3orna. |
|
nsumar |
Jag har gjort detta 5gg eller mer. Man kan byta ut den, men oftast räcker det med att man sätter fast den ordentligt under stolen så att den har kan följa med stolen i alla lägen. På senaste servicen så drog de stolen max bakåt och vipps när jag hämtade bilen så lös lampan. De tog 500:- för att släcka lampan, 90 mil senare i Tyskland började den att lysa igen. Att byta ut sladden kostar ca 1250:-, men detta ska inte behövas (olika från fall till fall) 3 gånger dock. BMW i Värnamo tog 250:- för att fixa den och då höll den 2 år. Är detta ett standardfel eller ? |
|
Hade samma problem på min A4 fick nolla lampan 3 ggr under 10000 mil innan dom bytte en kabel i stolen ingen kostnad. Mvh PG |
|
|
Jag har också fått nollställa lampan till en kostnad av 306:- Bra betalt för nån minuts jobb... |
|
| Det var airbagsensorn i passagerarstolen. Jag bytte själv, men sensorn kostade ca 1700:- | |
| Robert, var det svårt? eller sitter det kanske med en enkel kontakkt? man måste klä av stolen va? | |
| Det var inte svårt, men det besvärligaste var att ta bort klädseln. Sitter fast med stålringar som måste brytas isär och dras runt som en nyckelring ungefär. Chassit måste demonteras också, samt värmestolsmatta som var limmad lite här och där. Största problemet är väl att våga. Min verkstad begärde ca 1100:- för jobbet, men jag hade inte tålamod att vänta när de kunde,utan gjorde det själv. Därefte måste du få en verkstad att släcka lampan. Min verkstad offererade 2800:- för hela jobbet inkl material. | |
| det var vad jag trodde. jag låter lampan vara tänd ett tag, man har lite dålig med cash inform semestern :-) | |
| det var vad jag trodde. jag låter lampan vara tänd ett tag, man har lite dålig med cash infor semestern :-) | |
|
På min nyinköpta Z3 (-99) började airbag-lampan att lysa och BMW-verkstaden i Linköping konstaterade att det var 3´e gången och att ett reparationskablage var monterat som tydligen är känt för att larma. Man tog bort det "nya" kablaget och lödde ihop ändarna igen till det facila priset av 1029:-. SURT!! Lennart |
|
| jag har ventilerat mina åsikter om dett kassa kvaliten på elektriska komponenter i Z3 i denna tråd: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Sensornmattan är betydligt dyrare till Z av nån anledning, men det går att lura funktionen, det brukar vara samma artikelnummer på canbusen elektrionikenheten för mattan till de flesta bmwmodeller, men olika sensormattor pga skillnaden på stolar. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.