AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
709

Yokohama avs sport eller?

Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Undrar bara om det är nån utav er andra som vet om Yokohama A539 eller deras AVS Sport däck är bra, eller ska man kika efter andra däck att ha roligt med på bankörning (inte tokdyra)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Länk

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
efter ett års åkande på Yokohama AVS Sport (nya förra året) på 17" kan jag jämföra med 18" Pirelli PZero Assimetrico (modell äldre) som oxo sitter på ibland. I år har det bara blivit gata och slalom, inget riktigt banåka. Ställde rätt aggressiva vinklar i år.

Resultat:

Pirellisarna har varit med 400 mil, 2 slalomträffar. De var kanske 60%-iga i våras när jag började köra. Pga lite skrubbing vänster fram i hårda svängar samt slut på mönster på insidorna bytte jag till Yokisarna (som både är hårdare och mindre, 17"). Greppet i Pirellisarna är helt överlägset! Däremot försvinner de som suddgummin.

Yokisarna har nu rullat kring 1000mil, 3 banmöten och 3 slalomträffar. De här däcken är helt sjuka - slitaget vägrar synas! Klart att det har gått lite gummi, men inte mycket att tala om. Däremot ger inte däcken samma grepp som Pirellisarna.

Ideen från början var att ha gatdäcken på 18" och leksaksdäck på 17", nu verkar det bli tvärtom då 17"arna nog räcker både en och två säsonger till :)

På bana upplevde jag Yokisarna som hyggligt grepp tills de blev varma, då började det kasa överallt, men inte på ett obehagligt sätt utan kontrollerat och fint.

jag har laborerat med lufttryck för att jobba upp bättre grepp på slalomen, likaså testat att "värma" däcken etc. Verkar inte påverka vare sig slitage eller grepp, de gör sitt jobb, typ.

mvh
Anders

PCS #8050
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.